14 تمرین جالب برای تقویت حافظه و افزایش کارایی مغز

سرفصل های مهم این مقاله

روش های ساده برای تقویت حافظه

وقتی ذهن شما تجربه‌های جدیدی داشته باشد، سالم‌تر می‌ماند. این تمرین‌های کوچک ذهنی موجب تقویت حافظه می شوند.

تمرین‌های اعصاب مثل جلسات ورزشی پی در پی برای مغز هستند

تقویت حافظه به ذهن و طرز تفکر ما کمک می کند.

وقتی مغز شما چیزهای جدیدی را همراه با احساسات فیزیکی مثل بینایی، بویایی، حس لامسه، چشایی و شنوایی تجربه می‌کند، این حس‌ها ناحیه‌های مختلف مغز را بیشتر به هم اتصال می‌دهد. همین موجب می‌شود سلول‌های عصبی مواد معدنی بیشتری برای مغز تولید کنند. این مواد به حافظه ما کمک خواهند کرد و سلول‌های عصبی اطراف را قوی‌تر می‌کنند طوری که مغز دیگر تحت تأثیر مشکلات حافظه بر اثر کهولت سن قرار نمی‌گیرد.

14 تمرین موثر برای تقویت حافظه

این تمرین‌هایی که دکتر لارنس کاتز (Lawrence C. Katz) دکتر پی اچ دی و منینگ رابین در کتاب “مغز خود را زنده کنید” پیشنهاد می‌دهند را در برنامه روزانه خود انجام دهید و ببینید شاهد چه تغییرات عظیمی خواهید شد.

1- با آن دستی که قدرت کمتری دارد مسواک بزنید

تحقیقات نشان داده که استفاده از نیمکره مخالف مغز (که دقیقاً همین تمرین است) موجب سرعت بخشی به کارایی کورتکس می‌شود. کورتکس فرآیند جابجایی اطلاعات از دست‌ها را به عهده دارد. این تمرین می‌گوید دندان‌های خود را با آن دستی مسواک کنید که اصولاً مورد استفاده نیست. یعنی برای راست دست‌ها، دست چپ و برای چپ دست‌ها، دست راست! یادتان نرود که حتی درِ خمیردندان را هم باید با همان دست کم قدرت باز کنید!

مسواک زدن با دستی که قدرت کمتری دارد به تقویت حافظه کمک می کند.

2- با چشمِ بسته حمام کنید

با این کار احتمالاً دست‌هایتان خیلی از قسمت‌های بدن را لمس می‌کند که با چشم نمی‌توانستید ببینید، سپس این اطلاعات را به مغز منتقل می‌کند، مثل گوش‌ها و پشت گردن! تمرین این طور است که فقط از حس لامسه استفاده کنید البته حواستان باشد زخمی نشوید یا با حرارت آب داغ نسوزید! سعی کنید با حس لامسه شیرهای آب را به اندازه‌ای باز کنید که حرارت آب تنظیم شود و دما متعادل گردد. سپس خود را بشویید، اصلاح کنید و تمام این کارها را چشم بسته انجام دهید.

در مورد شگفتی‌های مغز، بیشتر بخوانید:

مغز انسان چقدر پیچیده است؟

مغز انسان چگونه کار می کند؟ (شش نکته بسیار جالب در مورد سیستم یادگیری مغز)

3- کارهای روزانه خود را جابجا کنید

مطالعات مغزی نشان می‌دهند که کارهای جدید، بخش‌های اعظمی از کورتکس را تمرین می‌دهند و سطح فعالیت مغز در بخش‌های مختلف را بیشتر می‌کنند. وقتی شما کارهای تکراری می‌کنید، این فعالیت‌های مغزی از کار میفتند. در این تمرین شما باید زمان صبحانه خوردن و لباس پوشیدن را جابجا کنید. همه ما اصولاً ابتدا صبحانه می‌خوریم و سپس برای بیرون رفتن آماده می‌شویم. پس می‌توانید برعکس این را انجام دهید. از طرفی می‌توانید شبکه تلویزیونی که تا به حال نمی‌دیدید را تماشا کنید، حتی تماشای برنامه کودک هم می‌تواند کار جدیدی باشد.

جابجایی کارهای روزانه باعث تقویت حافظه شما می شود.


در کتاب «قله» از اندرس اریکسن و ترجمه «پیام بهرام پور»، از تحقیقات شگفت انگیز پیرامون موفقیت و تخصص در هر کاری، رمزگشایی شده است:

کتاب قله 


 

4- لوازم خانه را برعکس بچینید

وقتی به وسایلی که منظم چیده شده‌اند نگاه می‌کنید، ذهن شما سریع آن را می‌شناسد و نیمکره چپ شما کار می‌کند اما وقتی لوازم خانه برعکس باشند، نیمکره راست دست به کار می‌شود و می‌خواهد ببیند آن وسیله، تصویر یا کالا دقیقاً چیست، چه رنگی دارد و دقیقاً چه مدلی است. پس در این تصویر، میز وسط، ساعت، تقویم و عکس‌هایی که به دیوار زده‌اید را برعکس کنید.

عکس ها و لوازم کوچک در منزل را جابجا کنید چون این کار باعث تقویت حافظه می شود.

5- جای صندلی‌های میزنهارخوری را تغییر دهید

یا اگر دور سفره می‌نشینید، جابجا شوید. در اکثر خانواده‌ها، هرکس برای خود جایی دارد، چه پشت میز و چه دور سفره! مثلاً پدرها باید سمتی از میزغذاخوری یا سفره بنشینند که حتماً تلویزیون را ببینند و مادرها باید در قسمتی باشند که به آشپزخانه نزدیکتر است.

بهتر است تجربه جدیدی داشته باشید! در این تمرین می‌توانید در جای یکدیگر بنشینید و چندباری هم در مکان‌هایی باشید که آنچه می‌خواهید در دسترستان نباشد، نزدیکی به آشپزخانه، دیدن تلویزیون!

این مقاله را بخوانید تا بدانید در مغز ما چه فعل و انفعالاتی صورت می‌گیرد؟

12 حقیقت علمی در مورد یادگیری و مغز

6- با بینی خود بیشتر دوست شوید!

احتمالاً خیلی وقت از آخرین باری که یک قهوه یا چای را بوییده‌اید می‌گذرد. اما اگر اینطور نیست، با اضافه کردن یک چاشنی، مثل وانیل، زعفران، هل یا پوست پرتقال در چای خود، بوی جدیدی به مشام شما خواهد خورد و رگ‌های عصبی بینی به کار خواهند افتاد. پس در این تمرین آن بویی که مورد علاقه‌تان است را برای یک هفته بالای تخت خود بگذارید. در شیشه را باز کنید، ببویید و دوباره به بقیه کارهایتان مشغول شوید.

بوییدن آیتم های جدید مثل قهوه، گل و غیره به تقویت حافظه کمک می کند.

7- پنجره اتومبیل را پایین بکشید

هیپوکامپوس، بخشی از مغز است که فرآیند به خاطر سپاری را به عهده دارد خصوصاً وقتی پای بو، صدا یا منظره‌ای در میان باشد. در اینجا بهتر است برای تقویت حافظه، بوهای جدید و صداهای جدید را تجربه کنید. باز کردن پنجره خانه یا اتومبیل ماشین در حین حرکت می‌تواند کمک خوبی باشد!

دیدن مناظر، مکان ها و اتفاق های جدید، بوییدن بوهای جدید به تقویت حافظه خود کمک کنید.

8- با حس لامسه، تغییر را احساس کنید

مغز ما همیشه به دنبال سرنخ‌های دیدنی است تا بتواند تغییرات را تشخیص دهد و تفاوت دو چیز را بفهمد. اما حس لامسه هم همین کار را انجام می‌دهد منتها با این روش فعالیت‌های بخش‌های کورتکسی زیاد می‌شود، اطلاعات بیشتر منتقل می‌شوند و درنتیجه سیناپس‌های مغز قوی‌تر خواهند شد. (در افراد بزرگسال که بینایی خود را از داده‌اند می‌بینیم که از چطور از الفبای بریل (Braille Alphabet) استفاده می‌کنند، تصویر آن را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید. مطمئناً همه آن را دیده‌ایم).

خط بریل، برای کسانی که نابینا هستند موجبات تقویت حافظه آنها را فراهم می کند.

چون با این روش آنها یاد می‌گیرند که با حس لامسه، چیزی را ببینند که قرار بوده با چشم دیده شود.

در این تمرین شما می‌توانید یک مشت پول خرد در جیب خود بریزید و به پیاده روی بروید یا حتی در حین رفت و آمد به محل کار این کار را انجام دهید. سپس هر چند وقت یکبار که گوشه‌ای ایستادید آنها را در جیب خود لمس کرده، بشمرید، جنس و حالت آنها را درک کنید.

9- بازی «بیست سوالی»

وقتی ذهن را مجبور کنید بین انتخاب‌ها و گزینه‌های مختلف تصمیم بگیرد، قوی‌تر می‌شود. پس در این تمرین از یک نفر بخواهید به شما چیزی بدهد، یک شیء ساده و بعد باید اسم 10 چیزی که حدس می‌زنید باشد را بگویید. مثلاً یک تیوب کِرِم می‌تواند تیوب خمیردندان یا هر چیز دیگری باشد.

10- همه چیز را در یک سوپرمارکت، با دقت بررسی کنید

طراحی مغازه‌ها از عمد اینطور است که همه لوازم موردنیاز و مفید ما را داشته باشند طوری که بتوانیم آنها را ببینیم و بخریم. وقتی شما خرید می‌کنید، دقیقاً همه چیز را نمی‌بینید بلکه فقط به دنبال چیزهایی هستید که در آن زمان خاص به آنها احتیاج دارید. این بار فقط در راهروهای سوپرمارکت قدم نزنید بلکه کنار قفسه‌ها بایستید، از بالا تا پایین، همه را بررسی کنید. اگر چیزی دیدید که تا به حال آن را ندیده بودید، آن را بردارید، مواد تشکیل دهنده‌اش را بخوانید و راجع به آنها فکر کنید. اصلاً نیاز نیست آن را بخرید، فقط کافیست کار روزمره خود را انجام ندهید: یعنی در راهروها قدم نزنید و فقط به دنبال آن کالا یا خوراکی که میخواهید نباشید. این یک تجربه جدید است.

بررسی کالاهای جدید در سوپرمارکت یک کار جدید است و به تقویت حافظه کمک می کند.

11- یک پرژه هنری و گروهی انجام دهید

با انجام فعالیت‌های هنری که غیرکلامی هستند و بیشتر احساسات را درگیر می‌کنند، انگار که در کورتکس جشنی به پا می‌شود. وقتی طرح و نقاشی جدیدی خلق می‌کنیم، به آن بخشی از مغز رجوع کرده‌ایم که عاشق اَشکال، رنگ‌ها و جنس است. در این حالت بخش منطقی مغز به ندرت کار می‌کند و افکار ما کاملاً متفاوت عمل می‌کند. در این تمرین گروهی بنشینید و هریک منظره‌ای بکشید: از یک فصل سال، از یک احساس یا رویدادی که به تازگی رخ داده!

کار گروهی به تقویت حافظه کمک می کند.

12- در روز با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که محروم کردن خود از روابط و دوری از مردم تأثیر منفی روی فعالیت‌های شناختی و درونی دارد.

تشنه هستید؟ از یک مغازه نوشیدنی بخرید، نه اینکه خودتان در خانه آن را تهیه کنید. به فروشنده پول دهید بجای اینکه از کارت اعتباری استفاده کنید. همین کار باعث مکالمه و روابط بیشتر می‌شود.

بجای کارت اعتباری از پول نقد استفاده کنید چون هرچه روابطتان بیشتر شود، تقویت حافظه بهتر عمل خواهد کرد.

13- متفاوت مطالعه کنید

وقتی ما کتابی را بلند می‌خوانیم یا به خواندن کسی گوش می‌دهیم، مغزمان متفاوت از زمانی عمل می‌کند که خودمان بی صدا در دل مطلبی می‌خوانیم.

از دوست، خواهر یا برادر خود بخواهید تا با هم کتاب بخوانید. سعی کنید وارد نقش شوید. هر کس می‌تواند صحبت‌های یک نفر را بخواند یا یک نفر بلند بخواند و دیگری گوش دهد و برای فصل بعد این روند تغییر کند. شاید کمی زمان ببرد تا در این کار ماهر شوید اما بلاخره مغز شما عادت خواهد کرد.

14- غذاهای جدید بخورید

غذاهای جدید هم مثل بوها و مناظر جدید به تقویت حافظه کمک می کنند.

سیستم بویایی شما توانایی‌های زیادی دارد، می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد البته اگر با ترکیب بوهای مختلف فعالش کنید. بو و رایحه رابطه مستقیمی با مرکز احساسات شما در مغز دارد. رایحه‌های مختلف می‌توانند احساسات متفاوتی را در شما بیدار کنند پس یک خوراکی جدید انتخاب کنید یا سبزیجات، میوه‌ها، گل‌ها و حتی کالاهای بسته بندی شده مختلف را ببویید تا این بخش از مغز فعال شده و ذهن شما را قوی‌تر کند.

با این 14 تمرین ساده اما جالب می‌توانید مغز، حافظه و ذهن خود را قوی‌تر کنید. ذهن، قدرتمندتر و تواناتر از چیزی است که شما می دانید و استفاده می‌کنید.

برای درک بهتر ذهن خود و تقویت حافظه و طرز تفکرتان از محصول زیر دیدن کنید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

علی شمس

علی شمس

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه دربارهٔ «14 تمرین جالب برای تقویت حافظه و افزایش کارایی مغز»

  1. با سلام و احترام
    ممنون بابت مطالباتی که تهیه و به اشتراک گذاشتید
    در این روزها ، یکی از پردغدغه ترین و پر هراس ترین موضوعات، فراموشی و عدم کارایی مورد انتظار حافظه کوتاه مدت هست که بنظر می رسه بیماری کرونا در آن بی تاثیر نبوده .. مطالب شما ساده، کاربردی و نوید بخش هست .. متشکرم

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که اهل آموزش و یادگیری هستید.
    مرسی که نظرتون رو با عموم و با ما به اشتراک گذاشتید؛ همراهیتون برامون خیلی ارزشمنده…
    روزگارتون نیک؛ بیشتر ازیک نفر باشید.

اسکرول به بالا