یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟

سرفصل های مهم این مقاله

پیام بهرامپور

دوره رایگان گپ و گفت کسب و کاری با پیام بهرام پور

گفتگوهایی عمیق برای نجات کسب و کارتان!!

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟

 آموزش زبان انگلیسی در 50 روز

به به عجب عنوان مقاله‌ای. یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز. چی بهتر از این می‌تواند باشد! احتمالا خیلی از ما از آن دسته افرادی هستیم که حالا به هر دلیلی متوجه شدیم که باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم. راهی موسسات نزدیک به محله سکونت خود شدیم. بعد هم به دنبال دوره فشرده بودیم. احتمال 90 درصد هم بعد از مصاحبه با سوپروایزر موسسه از ایشان سوال کردیم من کدام ترم قبول شدم؟ چه قدر طول میکشد تا چارت آموزشی شما را تمام کنم و بعدش بلبلی انگلیسی صحبت کنم؟

شاید هم از آن دسته افرادی هستیم که دل خوش و خاطره خوبی از موسسات نداشتیم. اتفاقا چند هفته پیش با یکی از دوستان صحبت می‌کردم که می‌گفت من از رفتن به موسسه خاطره خوبی ندارم. وقتی بچه بودم مدیر آموزشی موسسه ما می‌گفت: یک دستگاه گوش‌بری داریم که اگر هر کسی نمره خوب نگیرد و بچه خوبی نباشد با آن دستگاه گوش‌هاش را می‌بریم. حالا این فرد چطوری باید با چنین خاطراتی در بزرگسالی دوباره به موسسه زبان برود؟! 

عده‌ای در گوگل در جستجوی  این هستیم که مثلا آیا می‌توانیم یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز را تجربه کنیم؟ و برای یک عمر از شر یادگیری زبان انگلیسی راحت شویم.

درست است که واقعا در یک شرایطی باید در کمترین زمان ممکن به یک سطح زبانی برسیم. مثلا برای مهاجرت، بورسیه. اما آیا به راستی در 50 روز می‌توان زبان انگلیسی یاد گرفت؟ با ما همراه باشید تا ببینیم آیا آموزش زبان انگلیسی در 50 روز شدنی است یا خیر؟

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟

آموزش زبان انگلیسی در 50 روز

 یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا شدنی است ؟

اگر از افرادی هستیم که آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز و امثال این عبارات را در گوگل جست و جو می‌کنیم. از مدرسین زبان در خصوص یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز با بسته آموزشی x سوال می‌کنیم. شاید بتوانیم بگوییم هم حق داریم و درست است و از طرف دیگر قضیه هم بگوییم خیر در اشتباه به سر می‌بریم.  

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز به لحاظ آموزش دیدن تمام مباحث دستوری و واژگانی و غیره نیست. در 50 روز شاید بتوانیم از منابع مناسب یادگیری زبان اتگلیسی مطلع شویم. به مرور طی 50 روز یک سری ریزعادت زبانی ایجاد کنیم. سبک مطالعاتی خود را پیدا کنیم. به مرور با ترفند‌های گوناگون در خودمان ایجاد علاقه نسبت به زبان کنیم. یک سری هضم تجربه زبانی پیدا کنیم.

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز

تقریبا هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که بعد از یکی دو سال یادگیری زبان انگلیسی، تمام ساختارهای دستور زبان از جمله 16 زمان گرامری، لغات و اصطلاحات، مقوله‌های فرهنگی زبان را یاد بگیریم. خود زبان مادری که فارسی است را هنوز که هنوز است مواردی است که یاد نداریم و نمی‌دانیم؛ دیگر چه برسد به زبان خارجی جدید!

اگر دنبال یک زمان کم هستیم سعی کنیم بدون داشتن کامل‌گرایی یک سری منابع خوب، استراتژی مطالعاتی سبک خودمان، ویژگی شخصیتی و روانشناسی خود را پیدا کنیم. 

ته ته ماجرا این است که مثلا 300 کلمه پایه و پرکاربرد انگلیسی را یاد بگیریم. تا در سطح A1 از استاندارد   CEFR قرار بگیریم. روزانه تعداد مشخصی جمله یاد بگیریم. جمله؟ بله! درست شنیدید. توجه کنیم اگر هدف یادگیری واژگان به منظور تعامل و صحبت کردن داریم باید لغات را در جملات یاد بگیریم. واحد یادگیری زبان جمله است نه کلمه. معنا از ترکیب شدن لغات و کالوکیشن‌ها به وجود می آید و هرکدام از لغات به تنهایی ناقص هستند. 

آموزش زبان انگلیسی – آموزش زبان – اصطلاحات انگلیسی – مکالمه انگلیسی – آموزش زبان انگلیسی از صفر – آموزش انگلیسی – آموزش زبان انگلیسی رایگان – آموزش زبان انگلیسی در 50 روز – آموزش زبان انگلیسی در منزل رایگان – آموزش مکالمه انگلیسی – برنامه آموزش زبان انگلیسی – بهترین روش یادگیری زبان – آموزش مکالمه زبان انگلیسی رایگان – یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان – آموزش زبان انگلیسی در خانه – آموزش زبان انگلیسی در 50 روز – برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی – تدریس زبان انگلیسی

 نکاتی برای یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز


پس حالا که ادراک جدیدی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز پیدا کردیم، نوبت به بررسی یک سری موارد می‌رسد. اولین مورد برای تقویت مهارت زبان می‌تواند رشد فردی باشد. رشد فردی؟ بله، درست است! باید در کنار مسیر زبان روی ابعاد مختلف رشد فردی هم کار کنیم. سپس بررسی می‌کنیم چطور هر چهار مهارت را تقویت کنیم؟

رشد فردی برای مهارت زبان

به عنوان مثال حالا بالاخره توانستیم مهارت زبان خود را تقویت کنیم. اگر اعتماد به نفس لازم را نداشته باشیم؛ چطوری قرار است در جمعی انگلیسی صحبت کنیم؟ دوره شهامت می‌تواند خیلی به شما کمک کند.

اگر کمال‌گرایی یا به عبارتی به قول آقای پیام بهرام پور کامل‌گرایی و به قول آقای دکتر صاحبی بی‌نقص گرایی داشتیم. آیا اصلا می‌توانیم شروع کنیم؟ با کوچکترین نقصی دست از ادامه مسیر می‌کشیم.

اگر آموزش ندیده باشیم چطور با انتقاد برخورد کنیم و طلای آن را در بیاوریم؛ آیا می‌توانیم مسیر یادگیری زبان را کامل کنیم؟ فرض کنیم در جمعی یک سخنرانی انگلیسی داشتیم، از صحنه که پایین میاییم هنوز گیج سخنرانی هستیم فردی بیاید و بگوید افتضاح بود سخنرانی. آیا یاد گرفتیم چطور و چه زمانی و به چه انتقادی پاسخ بدهیم؟ کتاب تیغ خیلی می‌تواند به شما کمک کند.

بعد از توسعه فردی باید روی هدف گذاری و برنامه ریزی کار کنیم.

مثل هر مهارت دیگری داشتن هدف مشخص، دقیق و واقع‌گرایانه داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه‌جویی در زمان روی مهارت هدف گذاری کار کنیم. حالا چطوری؟

پیشنهاد ما محصول رایگان  هدف گذاری حرفه ای است. همچنین کتاب مهندسی آرزوها.

بعد تازه دید و ادراک صحیح از هدف‌گذاری پیدا می‌کنیم. حالا نوبت به برنامه‌ریزی صحیح است. اگر یک برنامه درست و حسابی نریزیم که تمام اهداف در حد آرزو باقی ‌می‌مانند. می‌توانیم از دفترچه مدیریت زمان و برنامه ریزی هم استفاده کنیم. 

در مجموع باید بتوانیم یک هدف تعیین کنیم و ناامید نشویم! کم کم این هیولا دوسر زبان تبدیل به یک فرشته می‌شود. فقط صبور باشیم! تلاش کنیم! همین!

تقویت چهار مهارت زبان انگلیسی

یک نکته را در نظر بگیریم، برای تقویت مهارت زبان به طور همزمان بهتر است روی هر چهار مهارت یعنی اسپیکینگ، لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ کار کنیم. بهترین منبع هم همان کتاب‌های تقویت زبان عمومی است مثل American English File, Touchstone, New Interchange واز این دست کتاب‌ها مناسب است. به سه دلیل: اول اینکه همان طور که گفتیم هر درس روی تک تک مهارت‌های زبانی کار می‌کند. دوم سطح بندی شده هستند. سوم هر درس موضوع بندی است.

حالا نگاهی داشته باشیم که هر مهارت را چطور بهتر تقویت کنیم؟

تقویت مهارت اسپیکینگ

 

 آموزش زبان انگلیسی – آموزش زبان – اصطلاحات انگلیسی – مکالمه انگلیسی – آموزش زبان انگلیسی از صفر – آموزش انگلیسی – آموزش زبان انگلیسی رایگان – آموزش زبان انگلیسی در 50 روز – آموزش زبان انگلیسی در منزل رایگان – آموزش مکالمه انگلیسی – برنامه آموزش زبان انگلیسی – بهترین روش یادگیری زبان – آموزش مکالمه زبان انگلیسی رایگان – یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان – آموزش زبان انگلیسی در خانه – آموزش زبان انگلیسی در 50 روز – برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی – تدریس زبان انگلیسی
برای تقویت مهارت اسپیکینگ سعی کنیم به مرور به انگلیسی فکر کنیم. اگر به زبان فارسی فکر کنیم و بعد به زبان انگلیسی ترجمه کنیم، لقمه را دور سر خودمان پیچیدیم. این کار باعث مکث بیش از حد در مکالمه می‌شود. به علاوه خیلی از ساختارها و واژگان در زبان فارسی و انگلیسی دقیقا وجود ندارند.

سعی کنیم بلند بلند با خودمان انگلیسی صحبت کنیم.  وقتی که در خانه هستیم در جلوی آینه شروع کنیم با خودمان انگلیسی صحبت کنیم. کافی است یک موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنیم و دو الی سه دقیقه صحبت کنیم. 

تمرکزمان روی روان صحبت کردن (Fluency) باشدتا درستی گرامر و واژگان.

 

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز

 

  یک روش عالی و کاربردی برای تقویت مهارت اسپیکینگ کار کردن بر روی Tongue Twisters است. 

یک روش جالب برای تقویت مهارت اسپیکینگ می‌تواند داستان گفتن باشد. کافی است داستانی از زبان فارسی را انتخاب و آن را به زبان انگلیسی تعریف کنیم. اینجا روان صحبت کردن اولویت دارد. اعتماد به نفس خود را با تصحیح دستور زبان و لغات از بین نبریم.

از روش   shadowing و سایه استفاده کنیم. یک فایل صوتی خوب  و کوتاه انتخاب کنیم.  به لهجه لحن و ریتم دقت کنیم و بعد از چند بار گوش کردن همراه با فایل خودمان هم تکرار کنیم. بهتر است صدای خود را هم ضبط کنیم. این کار همزمان روی مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ کار می‌کند.

تقویت مهارت لیسنینگ

 

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟

 
یک برنامه درست و حسابی منظم برای این داشته باشیم که گوش خود را در معرض فایل های صوتی زبان انگلیسی قرار دهیم. یک نکته مهم، بهتر است هر سطحی از زبان عمومی که هستیم یک سطح پایین‌تر را برای گوش دادن به فایل صوتی انتخاب کنیم. آهسته آهسته سطح دشواری فایل صوتی را بالا ببریم. فایلی را انتخاب کنیم که در حوزه ، تخصص و علاقه‌مندی ما باشد. این فایل می‌تواند پادکست آموزشی باشد، داستان باشد یا آهنگ باشد.

در آخر کتاب‌های Tactics for Listening از جمله کتاب های خوب برای تقویت لیسنینگ است. چرا که این کتاب‌ها سطح بندی شده هستند و ضمن موضوع بندی خوب زبان آموز لهجه‌های مختلف را هم تجربه می‌کند.

تقویت مهارت ریدینگ

 

یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟


برای تقویت مهارت ریدینگ می‌توانیم از کتاب داستان های سطح بندی شده استفاده کنیم. بسیاری از رمان های معروف انگلیسی ساده سازی شدند. حالا از چه سطح زبانی کتاب داستان استفاده کنیم. مثلا اگر سطح زبانی پیشرفته داریم سطح متوسط را انتخاب کنیم. به دو دلیل. دلیل اول قرار است مهارت ریدینگ را ارتقا بدهیم نه مهارت لغت یابی را. اگر قرار باشد بعد از هر پاراگراف ده بار به دیکشنری مراجعه کرده باشیم فاجعه است. به‌طور متوسط اگر هر پنج‌خط یک کلمه‌ی جدید داشته باشد، می‌توان گفت کتاب مناسبی است. دلیل دوم باید از مطالعه لذت ببریم.

ریدینگ مناسب یعنی یک کلمه‌ی سخت در پنج الی ده خط از متن

سعی کنیم کمتر از دیکشنری استفاده کنیم. لغات را یا حدس بزنیم یا از روی ریشه آن ها معنی را به دست بیاوریم. 

بد نیست با اسکیمینگ (skimming) و اسکنینگ(scanning)  در مهارت ریدینگ هم آشنا شویم. اسکیم متن به منظور پیدا کردن یک دید کلی از متن. اسکنینگ هم پیدا کردن یک سری جزییات در متن است. توصیه می‌شود بر روی متن‌های مختلف این دو مهارت را تمرین کنیم. 

تقویت مهارت رایتینگ

 

آموزش انگلیسی در 50 روز

 
تمرینات مختلفی برای تقویت مهارت رایتینگ توصیه می‌شود. جا دارد در این مقاله یکی از تمرینات کاربردی و فوق‌العاده را پیشنهاد کنیم. تمرین reflective writing یعنی نوشتن تجربیات و احساسات روزانه است. این تمرین کوتاه و در عین حال سرگرم کننده و ساده است. 
به صورت روزانه یادداشت‌های کوتاه بنویسیم. از لیست کارهای روزانه می‌تواند باشد تا لیست اهداف و دستاوردها. هر شب قبل از خواب در حد یک الی دو پاراگراف از اتفاقات در طول روز خود بنویسیم. 
نکته مهم گیر بیش از حد به درست نوشتن ندهیم مخصوصا در شروع کار. هدف فقط تمرین عادت به نوشتن است تا به مرور آن را ارتقا بدهیم.

مجموعه مقالات دیگر ما در مورد زبان انگلیسی را حتماً بخوانید:

چطور کتاب انگلیسی بخوانیم؟

یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان + (دانلود 1000 لغت پرکاربرد انگلیسی)

چطور یادگیری لغات زبان انگلیسی موثرتری داشته باشیم؟

 در نهایت از کسی ک️ه سال های سال تجربه تدریس انگلیسی به ده‌ها نفر را دارد، رازهای تقویت زبان انگلیسی‌تان را یاد بگیرید!

 

آموزش زبان انگلیسی – آموزش زبان – اصطلاحات انگلیسی – مکالمه انگلیسی – آموزش زبان انگلیسی از صفر – آموش انگلیسی – آموزش زبان انگلیسی رایگان – آموزش زبان انگلیسی در 50 روز – آموزش زبان انگلیسی در منزل رایگان – آموزش مکالمه انگلیسی – برنامه آموزش زبان انگلیسی – بهترین روش یادگیری زبان – آموزش مکالمه زبان انگلیسی رایگان – یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان – آموزش زبان انگلیسی در خانه – آموزش زبان انگلیسی در 50 روز – برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی – تدریس زبان انگلیسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷ دیدگاه دربارهٔ «یادگیری زبان انگلیسی در 50 روز ؛ آیا امکان‌پذیر است؟»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام آقای رحیمی
    خیلی خوشحالیم که مقاله یادگیری زبان انگلیسی برای شما کاربردی بوده است.
    متاسفانه مجموعه بیشتر از یک نفر در این زمینه محصول تخصصی ندارد ما به شما پیشنهاد میکنیم صفحه (نحوه تسلط و یادگیری زبان انگلیسی از صفر و تکنیک های بهرام پور و معلم امریکایی) را مشاهده نمایید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

  2. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    مهسا عزیز سلام
    خوشحالیم مقاله یادگیری زبان انگلیسی برای شما کاربردی بوده.
    ما رو در جریان موفقیت هاتون قرار بدید.
    موفق و بیشتر از یک نفر باشید …

اسکرول به بالا