علم می‌گوید: «چکار کنیم جذابیت داشته باشیم» 

سرفصل های مهم این مقاله

علم می‌گوید: «چکار کنیم جذابیت داشته باشیم»…

شاید از نگاه افراد مختلف، جذابیت و خوب به نظر رسیدن، یک موضوع نسبی باشد. درست است که جذاب به نظر رسیدن قاعده‌ای کلی ندارد، اما مطالعات و تحقیقات علمی هم می‌تواند دید بهتری نسبت به این موضوع به ما بدهد نتایجی که در مقاله زیر امده است، از بررسی‌های علمی به دست آمده و هرکدام، منبع مشخصی دارد. نتایج نشان می‌دهند ویژگی‌های زیر، نزد عموم مردم، ویژگی‌های افرادی است که اغلب جذاب و دوست داشتنی به نظر می‌رسند.

علم می‌گوید: «چکار کنیم جذابیت داشته باشیم» 

نتایج جالب این تحقیقات نشان می‌دهد جذابیت و دوست داشتنی بودن فقط به ژنتیک و وراثت بستگی ندارد، بلکه  شامل مهارت‌هایی است که با تمرین و تکرار، به راحتی می‌توانیم آن‌ها را فرا بگیریم. این خبر خوبی است برای کسانی که فکر می‌کنند افراد کاریزماتیک و جذاب، از بدو تولد اینگونه به دنیا آمده‌اند…!

بسیار خب! بیایید ببینیم تحقیقات علمی چه صفات و خصوصیاتی برای افرادی که اغلب به عنوان افراد کاریزماتیک و جذاب به نظر می‌رسند، در نظر می گیرد.

در اینجا هفت ویژگی، صفت یا خصوصیتی که می‌توانید یاد بگیرید و با آن جذاب‌تر و اثرگذارتر به نظر برسید، معرفی شده‌اند… با من در مقاله «چکار کنیم جذابیت داشته باشیم» همراه شوید!

1- ادب و مهربانی

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد آنچه پدر مادرهای ما سال‌ها به ما گوشزد می کرده‌اند که «از ادب پر نور گشته است این فلک…» درست بوده است. ادب و مهربانی که می‌توانیم هر دو را به معنای «شفقت» در نظر بگیریم، نقش مهمی در جذاب و دوست داشتنی بودن ایفا می‌کند.

در این مطالعه، افراد به 3 گروه 40 نفره تقسیم شدند. سپس عکس 60 نفر به آن‌ها نشان داده شد و قرار شد که از لحاظ جذابیت، مورد قضاوت این سه گروه قرار بگیرند. چند هفته بعد، همان عکس‌ها را دوباره به همان افراد نشان دادند، فقط دسته بندی‌ها کمی تغییر کرد. به یک گروه عکس‌هایی دادند که زیر بعضی از آن‌ها صفاتی خوب در مورد افرادی از 60  نفر نوشته شده بود و گروه دیگر فقط می‌توانستند صفات منفی بعضی از این افراد را ببینند. برای گروه سوم مثل آزمون اول هیچ صفتی بر روی عکس‌ها نوشته نشد. وقتی صفت مثبت و منفی توسط عده‌ای دیده شد نظر آن‌ها به طور محسوسی تغییر کرد. افراد به اشخاصی که صفات «مهربانی» و «ادب» داشتند، تمایل بیشتری نشان دادند و از افراد به اصطلاح نامهربان، فاصله گرفته بودند!

چکار کنیم جذابیت داشته باشیم

بخوانید: چطور کارهای خیر انجام دهیم؟

2- شوخ طبعی و لطافت طبع

نتایج تحقیقات دیگری نشان داده  افراد شوخ طبع، جذاب‌تر به نظر می‌رسند. شوخ‌ طبعی و لطافت طبع (منطور شوخ طبعی بدون توهین و بی ادبی است) بسیار مهم است، به ویژه اگر مردی هستید که با یک زن قرار ملاقات دارد. مطالعات (از جمله در مجله «روانشناسی امروز») نشان داده خانم‌‌ها، بیشتر جذب مردانی می‌شوند که می‌توانند آن‌ها را بخندانند!

منطقی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ خنده احساس خوبی در فرد ایجاد می‌کند و طبیعی است که احساس خوبی هم منسبت به پدیدآورنده خنده داشته باشد!

از نظر علمی چطور مثل برد پیت جذاب باشیم؟

3- حرف بیهوده و غیرسازنده ممنوع!

اینکه بپرسیم: «شما چند خواهر و بردار هستید؟» به نظر، روش جالبی برای بازکردن سر صحبت با کسی نیست! بهتر است پرسیدن این سوالات اساسی (!) را به فرصت‌‌های دیگری موکول کنید! آرتور آرون، یکی از روانشناسان دانشگاه ایالتی نیویورک، در تحقیقی در سال 1997 دو گروه افراد را جدا کرده و آن‌ها را در دسته‌هایی دوتایی قرار داد، و به هر کدام 45 دقیقه زمان داد تا به مجموعه‌ای از پرسش‌ها پاسخ دهند.

دسته اول شامل سوال در مورد مسائل کم‌اهمیت و بیهوده و دسته‌ای دیگر، از سوالاتی دقیق‌تر تشکیل شده بود. افرادی که سوالات عمیق‌تری پرسیده بودند، ارتباط بیشتری با هم برقرار کردند و حتی یک زوج، عاشق هم شدند!

چکار کنیم جذابیت داشته باشیم ، حرف بیهوده نزنیم!

4- آینده نگری و مدیریت مالی

اگر تیپ و قیافه بدون ایراد و یک ماشین لوکس هم نداشته باشید، در صورتی که آینده نگری مالی داشته باشید، می توانید در پیدا کردن همسر یا فرد دلخواه خود شانس بالایی داشته باشید. مطالعات نشان داده نزدیک به 70 درصد از 2000 نفری که از آن‌ها نظرسنجی شد، اعلام کردند که موقع انتخاب شریک زندگی خود داشتن آینده نگری مالی او را بیشتر از ظاهر او مدنظر قرار داده‌اند! آن‌ها این صفت را حتی از شوخ طبع بودن طرف مقابلشان هم صفت مهم‌تری دانسته‌اند…

5- توانایی و قدرت رهبری

اغلب ما ناخودآگاه دوست داریم جذب افرادی شویم که قدرت رهبری بالایی دارند و توانایی این را دارند که گروه، شرکت، خانواده یا هر تیم دیگری که سرپرستش هستند را به خوبی هدایت کنند. 

نتایج یک مطالعه نشان داده افراد در هر گروهی، گمان می‌کنند که رهبر گروه از سایر افراد جذاب‌تر و البته کاریزماتیک‌تر است. به طور مثال، کارمندان یک سازمان در مقایسه با افراد بیرون از آن سازمان «مدیرعامل» خود را جذاب‌تر می‌بینند.

کوین نیفین، نویسنده حوزه‌ی رهبری، نتیجه گرفته که «برخلاف سنت‌های تحقیقاتی، که جذابیت فیزیکی، ویژگی ثابتی در نظر گرفته می‌شود، در پژوهش‌ها و نتایج یافته‌های ما، عضویت در گروه و هدایت آن اهمیت داشته و ذره‌بینی برای درک جذابیت فیزیکی رهبران آشنا به شمار می‌رود.»

چکار کنیم جذابیت داشته باشیم ، توانایی رهبری خیلی مهم است!

6- خود واقعی بودن و نقش بازی نکردن

برای اینکه جذاب باشیم، فقط یک راه وجود ندارد! یکی از این راه‌ها این است که تا جایی که می‌توانیم خودمان باشیم. نتایج یک تحقیق دیگر نشان داده یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین چهره جذاب‌تر برای شما، محیط شماست. یعنی تجربه‌ها و اولویت‌‌هایی که آموخته‌اید که مثلا موجب می‌شود ریش قرمز یا پوست گندم‌گون را دوست داشته باشید و آن را به ژن خود ترجیح دهید. همین حالت در مورد اینکه دیگران شما را چگونه می‌بینند هم صدق می‌کند.

در این تحقیق که بر روی بیش از 3000 نفر انجام شد، نتیجه اینگونه به دست آمد که در ابتدای هر رابطه، افراد بیشتر جذب شباهت‌ها می‌شوند نه تفاوت‌‌ها، پس احتمالا تظاهر به شخص دیگری بودن، دستکم در اوایل یک رابطه، به سود شما نخواهد بود. شاید افرادی وجود داشته باشند که عاشق ظاهر شما شوند، در حالی‌ که افرادی دیگر هیچ علاقه‌‌‌ای به آنها نداشته باشند. شاید هم فردی اخمو و بداخلاق به نظر برسید!مشکلی نیست. احتمالا کسی وجود دارد که این ویژگی و شخصیت شما برای او بسیار جذاب و وسوسه‌انگیز باشد… پس تا می‌توانید خودتان باشید…!

دیودی بکهام! چکار کنیم جذابیت داشته باشیم

7- ثبات شخصیتی

ثبات شخصیتی، نوعی سبک زندگی است که با تصمیمات مناسب و فکری، رفتار مداوم و نوسانات روانی متوسط مشخص می‌شود.
افراد با شخصیت پایدار تمایل به روابط طولانی و رضایت بخش دارند. آنها در کارهای‌شان خوب عمل می‌کنند. زندگی آنها نسبتاً عاری از مسائل غیر ضروری است. آنها درمورد سلامتی و امور مالی تصمیمات خوبی می‌گیرند. این افراد از دید بقیه، به نظر افرادی قابل اعتمادتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند، چون با هر اتفاق بد و خوبی، شخصیتشان تغییر آنچنانی نمی کند و می توانند روی رفتارهایشان، کنترل داشته باشند.

به نظر شما، دیگر چه ویژگی‌هایی باعث می شود افرادی جذاب و افرادی دیگر غیرجذاب به نظر برسند؟


یک محصول رایگان، جدید و فوق العاده!

این محصول رایگان تقدیم به شمایی که این مقاله را مطالعه کردید. می‌توانید برای هرکسی که دوستش دارید، لینک این محصول را ارسال کنید…


بخشی از معرفی فیلم این دوره 100 درصد رایگان را در ویدئوی زیر با هم ببینیم!


وبینار رایگان ارتباطات کاریزماتیک! مهارت‌های ارتباطی تان را قدرتمند کنید!

روی تصویر زیر کلیک کنید:

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا