جشنواره پاییزی محصولات (بعد از این زمان تمامی محصولات با قیمت اصلی به فروش میرسد)

کدتخفیف ۵۰ درصدی: fff

راهنمای کامل راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

سرفصل های مهم این مقاله

پلتفرم‌های داخلی و خارجی زیادی در دسترس مردم هستند که همگی امکان خرید و فروش کالا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم را فراهم کرده‌اند؛ اما چرا راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام تا این حد رونق پیدا کرده است؟ علت تمایل کسب‌وکارها برای فعالیت در این فضا چیست؟

چرا باید از اینستاگرام برای کسب‌وکار خود استفاده کنیم؟

مانند هر کسب‌وکار دیگری، راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام نیز نیاز به بازاریابی دارد.

قبل از اینکه به مزایای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام بپردازیم، بگذارید یک سؤال از شما بپرسم. آیا می‌دانید مراحل تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار چیست؟ پاسخ این سؤال در یکی از اصول مهم بازاریابی، به نام چرخه عمر مشتری (Customer Lifecycle) نهفته است:

چرخه عمر مشتری به مراحلی گفته می‌شود که یک مشتری در قیف یا گردونه فروش طی می‌کند.

این مراحل شامل موارد زیر هستند:

  • آگاهی؛ اطلاع فرد از وجود خدمات شما و آشناشدن او با برند
  • دستیابی؛ تمایل به برقراری ارتباط با برند و فروشگاه شما
  • تبدیل؛ نهایی کردن خرید از فروشگاه شما و تبدیل فرد به “مشتری”
  • حفظ؛ ترغیب مشتری به مراجعه مجدد و تکرار خرید به‌وسیله روش‌هایی مانند پشتیبانی حرفه‌ای، ارائه کد تخفیف و غیره.
  • وفاداری؛ علاقه‌مندی مشتری به خدمات شما و تکرار خرید، حمایت و معرفی به دیگران

برای مدیریت بهتر این اصل، شما باید:

  1. مخاطب هدف را بشناسید،
  2. محتوای مرتبط تولید کنید،
  3. این محتوا را به‌صورت کاملاً بی‌طرفانه و بدون اصرار به دست مخاطب برسانید تا حس نیاز یا علاقه پیدا کند،
  4. خدمات مشتری و تیم پاسخگویی فعالی داشته باشید،
  5. یک سیستم ثبت سفارش آسان و سرراست ایجاد کنید،
  6. در طول فرایند خرید پشتیبانی مناسبی داشته باشید و مشتری را به‌درستی و باحوصله راهنمایی کنید،
  7. بعد از خرید با مشتری ارتباط برقرار کنید و پس از نظرسنجی درمورد خدمات، از او درمورد محصول بازخورد بگیرید،
  8. از روش بازاریابی ارجاعی استفاده کنید و با ارائه یک سری مزایا، مشتری را تشویق کنید شما را به دیگران معرفی کند.

 

 

 

 

مزایای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام یک پلتفرم پر مخاطب است.

باتوجه‌به بخش قبلی، فهمیدیم اگر بخواهیم چرخه عمر مشتری را حفظ کنیم و او را حین این 5 مرحله در کنار خود نگه داریم، باید 8 کار اصلی و ضروری را انجام دهیم. به نظرتان کدام پلتفرم می‌تواند دشوارترین موارد لیست بخش قبل، یعنی مرحله اول، سوم و پنجم را با کمترین زحمت و هزینه انجام دهد و حتی مرحله هشتم را نیز برای مشتری آسان کند؟!

1_ اینستاگرام برایتان مشتری جور می‌کند!

یکی از مزایای مهم راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام، این است که مشتری با پای خودش می‌آید سراغتان!

تابه‌حال چند بار پیش‌آمده که برای یک قدم‌زدن ساده از خانه بیرون بروید و با کلی خرید غیرضروری به خانه برگردید؟ یا تابه‌حال برایتان پیش‌آمده صرفاً با دوستتان به بازار بروید تا برای خرید وسایلش به او کمک کنید، اما خریدهای خودتان بیشتر از آن بنده خدا شود؟! آن هم آیتم‌هایی که اصلاً قصد خریدشان یا نیاز فوری به آن‌ها نداشتید! در شرایط این‌چنینی، تنها حضور در فضای بازار، دیدن محصولات و تماشای خریدکردن دیگران شما را به انجام این خریدهای غیرضروری سوق می‌دهد.

در نتیجه، میزان فروش یک کسب‌وکار محدود به تبلیغات شخصی‌اش نیست؛ بلکه تا حد زیادی به حضور مشتریان در بازار بستگی خواهد داشت. اگر اینستاگرام را به چشم یک بازار مجازی ببینیم، تمام کاربران مشتریان بالقوه‌ای هستند که صرفاً با تماشای پست‌ها، در حال و هوای خرید قرار می‌گیرند و به سمت خرید سوق داده می‌شوند! البته این لطف اینستاگرام زمانی شامل حال شما می‌شود که الگوریتم آن را به‌خوبی بشناسید و قوانین همواره در حال تغییر آن را به‌درستی رعایت کنید.

2_ اینستاگرام محتوای شما را به دست اهلش می‌رساند!

الگوریتم اینستاگرام در بیش از 80 درصد مواقع، محتوای شما را به مخاطب هدف خواهد رساند.

در روش‌های بازاریابی قدیمی، شما باید با اجاره بنر، پخش تراکت یا حتی دادزدن در بازار خدماتتان را معرفی می‌کردید تا بالاخره توجه یک نفر جلب شود؛ تازه تضمینی هم نبود که این جلب‌توجه لزوماً منجر به خرید شود یا هر خریدی حتما مشتری وفادار ایجاد کند! از طرفی، هر کس که تبلیغاتتان را مشاهده کند لزوماً مخاطب هدف شما نیست و احتمالاً با مشاهده یک تبلیغ تبدیل به مشتری نخواهد شد؛ بنابراین می‌توان گفت بخش بزرگی از بازاریابی‌های این‌چنینی، هدررفت منابع محسوب می‌شود.

اینستاگرام با الگوریتم منحصر به فردش، این پروسه را تا حد زیادی ساده‌سازی کرده است. این پلتفرم به‌عنوان یک شبکه اجتماعی، برای تعامل کاربران طراحی شده است؛ به این معنا که رفتار هر کاربر (تعامل روزانه او) را به‌دقت بررسی می‌کند و محتوایی متناسب با نیاز و سلیقه‌اش به او نشان می‌دهد. پس تنها کافی است محتوای استاندارد و مطابق با الگوریتم را به اشتراک بگذارید تا خودش به دست مخاطب هدف برسد! در اینستاگرام، شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، راه صد‌ساله تبلیغات و ایجاد هویت برند را یک‌شبه طی کنید.

3_ اینستاگرام حس نیاز کاذب در کاربر ایجاد می‌کند!

راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام یعنی مشتری همیشه احساس نیاز به خدمات شما را تجربه خواهد کرد.

بیشتر خریدهای اینستاگرامی بر پایه ایجاد حس نیاز کاذب و آنی در کاربر است. به‌عنوان‌مثال، اگر من از کنار مغازه شما در بازار بگذرم و یک پیراهن گل‌گلی زیبا ببینم، احتمالاً فقط زیبایی‌اش را تحسین می‌کنم و رد می‌شوم؛ اما اگر همین شرایط در پیج اینستاگرام اتفاق بیفتد:

  • پست معرفی محصول را می‌بینم،
  • به هایلایت‌ها مراجعه می‌کنم،
  • تمام مدت، در حال دریافت سیگنال‌هایی برای انجام خرید هستم،

و تیرخلاص هم زمانی زده می‌شود که من در هایلایت رضایت مشتری، عکس زیبا و هنری یکی از مشتری‌های شما را ببینم که آن پیراهن را پوشیده است! در این شرایط، من در عرض چند دقیقه از مرحله تحسین زیبایی یک لباس غیرضروری، به احساس نیاز شدید برای داشتن آن خواهم رسید و به‌احتمال 80 درصد از شما خرید خواهم کرد. اگر هم خرید نکنم، حتما پست را سیو می‌کنم، استوری‌های شما را برای تخفیف یا دوباره موجود شدن کالا چک می‌کنم و همواره ته ذهنم به عکس‌هایی که می‌توانم با آن لباس بگیرم فکر می‌کنم!

4_ اینستاگرام ثبت سفارش را برای مشتری آسان می‌کند!

اگر مسیر انتخاب و خرید محصول آسان نباشد، مشتری از خرید پشیمان خواهد شد.

صفحه اینستاگرام نظم خاصی دارد و شما می‌توانید با کمی خلاقیت و الهام‌گرفتن از همکاران و رقبایتان، به‌خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، گفت‌وگوی دقیق با مشتری و پاسخ‌دهی به نیازهای او در بازار واقعی دشوار است؛ زیرا مواردی مانند شلوغی مغازه، حس و حال خودتان، فرصت کم برای معرفی تمام محصولات و جاانداختن نکات مهم، زمینه برقراری ارتباط مؤثر را تضعیف می‌کنند. در اینستاگرام، شما می‌توانید یک راهنمای کلی برای سؤال‌های احتمالی ایجاد کنید و به اشتراک بگذارید؛ به‌عنوان‌مثال:

  • چند هایلایت ایجاد کنید و در آن‌ها به سؤالات متداولی مانند نحوه و زمان ارسال، بازه پاسخگویی، روش ارتباط با پشتیبانی و غیره پاسخ دهید.
  • تعدادی هایلایت دیگر بسازید و هر کدام را به یکی از محصولاتتان اختصاص دهید و تمام اطلاعات لازم به همراه عکس را در آن‌ها قرار دهید؛ به‌عنوان‌مثال، در هایلایت مخصوص شومیز انواع مدل‌ها، قیمت‌ها، بازه دوخت و راهنمای سایز را منتشر کنید.
  • برخی هایلایت‌ها را به نظرات مشتریان و رضایت آن‌ها از خدماتتان اختصاص دهید تا درعین‌حال، اعتمادسازی نیز کرده باشید.
  • اطلاعات دقیق هر محصول را در کپشن‌های حساب شده و حرفه‌ای ذکر کنید تا مشتری نیازی به طی‌کردن مسیر اضافی نداشته باشد.
  • در استوری‌های روزانه، لینک مستقیم خرید محصول از وب‌سایت یا اکانت تلگرام و واتس‌اپ ثبت سفارش را قرار دهید.
  • برای هر هایلایت نام مشخصی انتخاب کنید و ترجیحاً روی پست‌های مهم، نکته‌ای بنویسید تا توجه مخاطب جلب شود.

در نهایت، از مشتریان بخواهید برای ثبت سفارش، تنها پست موردنظر را به دایرکت شما ارسال کنند و سپس توسط ادمین، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. ضمن آن که می‌توانید از گزینه‌هایی مانند دایرکت هوشمند استفاده کنید و پاسخ بسیاری از سؤالات متداول را به این صورت بدهید.

 

 

 

 

5_ اینستاگرام زمینه بازاریابی ارجاعی را فراهم می‌کند!

راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام از این جهت مفید است که حتی اگر مشتری خرید نکند، باز هم شما سود می‌کنید!

بازاریابی ارجاعی فرایندی است که طی آن، شما با ارائه پاداش‌های قابل‌توجهی، مشتریان را تشویق می‌کنید برند و خدماتتان به دوستانشان و دیگران معرفی کنند. در این روش، معمولاً باید به معرفی‌کننده و مراجعه‌کننده پاداش بدهید. به‌عنوان‌مثال، اگر دفعه بعد با یک همراه به مغازه شما مراجعه کنند، هر دو شامل 10 درصد تخفیف خواهند شد. بازاریابی ارجاعی در اینستاگرام چند برابر بازار بازدهی دارد. می‌پرسید چرا؟

در درجه اول، اینستاگرام تعامل روزانه آنلاین شاپ را بررسی می‌کند و محتوای آن را به افرادی پیشنهاد می‌دهد که رفتاری مشابه مشتریان دائمی و فعالش دارند. تعامل متقابل کاربران و آنلاین‌شاپ‌ها، همان دهان‌به‌دهان چرخیدن شهرت یک برند در فضای مجازی است که عملاً خودبه‌خود اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، حتی اگر مشتری شما را به کسی معرفی نکند، باز هم به‌واسطه تعامل او با آنلاین‌شاپتان در الگوریتم قرار خواهید گرفت و مشمول بازاریابی ارجاعی خواهید شد.

از طرفی، معرفی برند از طریق ارسال پست به دوستان، گرفتن اسکرین‌شات، سیو پست‌ها و استوری کردن محتوای پیج به‌مراتب ماندگارتر از معرفی برند حین یک گفت‌وگوی معمولی و دوستانه است. ضمن آن که معمولاً مردم حین خرید و مراجعه حضوری، مایل نیستند مسیرشان را دور کنند تا به فلان مغازه‌ای که دوستشان معرفی کرد برسند؛ اما زدن یک دکمه و فالوکردن پیج کاری ندارد!

6_ اینستاگرام تمام مراحل چرخه عمر مشتری را ساده‌سازی می‌کند!

ترفندهای روان‌شناسی اینستاگرام باعث می‌شوند کاربر همواره مایل به خرید باشد؛ اما اینکه از شما خرید کند یا نه بستگی به خلاقیت و فعالیت خودتان خواهد داشت!

باتوجه‌به توضیحاتی که ارائه شد، فهمیدیم اینستاگرام از معدود ابزارهایی است که تا این حد به ساده‌سازی چرخه عمر مشتری کمک می‌کند. اما راز این ویژگی چیست؟ ترفندهای روان‌شناسی!

1_ اثر بند واگن (Bandwagon Effect)

این اثر در واقع نوعی سوگیری شناختی است که طی آن، کاربران رفتارهای دنباله‌رو پیدا می‌کنند و تنها به این دلیل کاری را انجام می‌دهند که دیگران در حال انجام آن هستند. یعنی اینستاگرام با الگوریتم معمول خود، کاربر را به تقلید از دیگران و خرید آنی تشویق می‌کند و شما لازم نیست کار به خصوصی انجام دهید!

2_ نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده (Theory of Planned Behavior)

شرایطی که در آن، میزان کنترل ارادی افراد بر رفتارشان کم می‌شود و حتی اگر علاقه‌ای یا دلیلی برای انجام کاری نداشته باشند، از انجامش دست نخواهند کشید. به‌عنوان‌مثال شما قصد خرید یک محصول را ندارید، اما صرفاً چون:

  • تخفیف قابل‌توجهی برایش لحاظ شده است،
  • همه در حال خرید هستند،
  • موجودی انبارها روبه‌اتمام است،
  • و معلوم نیست دوباره کی شارژ شود،

محض احتیاط یکی دو تا می‌خرید!

3_ نظریه خودتعیین‌گری (SDT)

SDT به این حقیقت اشاره دارد که انسان‌ها مایل‌اند نقش تصمیم‌گیرنده نهایی را بازی کنند و سهم بیشتری در شکل‌دادن به شرایط و اتفاقات داشته باشند. اینستاگرام به کمک الگوریتم، محتوای مورد تأیید و موردعلاقه کاربر را حدس می‌زند و آن‌ها را به او نشان می‌دهد.

در ادامه، این باور به افراد القا می‌شود که تصمیم‌گیرنده نهایی، خودشان هستند و حس کنترل بیشتری روی شرایط دارند؛ زیرا بدون تبلیغات و تنها با دیدن یک پست معمولی در اکسپلور، چنین محصول فوق‌العاده‌ای را پیدا کرده‌اند! حس رضایت ناشی از این مسئله، کاربر را به ادامه خرید و گشت‌وگذار در اینستاگرام تشویق خواهد کرد.

4_ مدل متقاعدسازی (Elaboration likelihood model)

متقاعدکردن یعنی ما بتوانیم با ارسال یک پیام مستقیم یا غیرمستقیم (کلامی، غیرکلامی، ویدئویی، شنیداری و غیره) به افراد، نظر و ارزیابی آن‌ها نسبت به یک موضوع مشخص را تغییر دهیم. به‌عنوان‌مثال، شما دلتان می‌خواهد دوربین‌های وینتج که اخیراً در اینستاگرام ترند شده‌اند را خریداری کنید، اما در حال حاضر اولویت‌های مالی دیگری دارید. باتوجه‌به مسیر شما در اینستاگرام، این پلتفرم محتواهای مربوط به دوربین‌های این‌چنینی را مدام به شما نشان خواهد داد تا کم‌کم شما را متقاعد کند که به این وسیله نیاز دارید.

5_ نظریه ناهماهنگی شناختی

این نظریه می‌گوید افراد در بسیاری از موارد، ناگهان متوجه می‌شوند هم‌زمان به دو چیز باور دارند که با هم در تضاد هستند. این مسئله، آن‌ها را ناراحت می‌کند و تمام تلاششان را می‌کنند که تنش ذهنی حاصل از این تضاد را برطرف کنند. در زمینه خرید از اینستاگرام این مثال را در نظر بگیرید:

شما به لایف‌استایل ورزشی علاقه دارید و ورزشکاران زیادی را دنبال می‌کنید. خودتان هم دوست دارید یک سبک زندگی سالم و ورزشی داشته باشید؛ اما مشکل اینجاست که شما نه ورزش می‌کنید و نه رژیم غذایی مناسبی دارید. در این شرایط، ناهماهنگی شناختی در ذهن شما شکل می‌گیرد و برای رفع تنش آن، یک‌دست لباس ورزشی از اینستاگرام خریداری می‌کنید تا مغزتان را فریب بدهید که در حال انجام کار و اقدامی برای رسیدن به آن لایف‌استایل هستید.

6_ ترس ازدست‌دادن و جاماندن (FOMO)

فومو یک محرک روان‌شناختی قدرتمند است که به‌واسطه آن، فرد احساس می‌کند با انجام‌ندادن کاری، نگفتن چیزی، نرفتن به جایی یا نخریدن محصولی، از قافله عقب‌ مانده است؛ بنابراین صرفاً با دیدن خرید دیگران، به سمت خرید سوق پیدا خواهد کرد. مثالی که در بخش نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده زدیم در این مورد نیز صدق می‌کند.

سایر مزایای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام به شرح زیر هستند:

  1. ایجاد ارتباط مؤثر و دوستانه بین مشتری و برند
  2. حذف هزینه‌هایی مانند اجاره انبار و مغازه، پرداخت مالیات، دوندگی‌های گرفتن مجوز و عضویت در صنف‌های مختلف
  3. اطلاع‌رسانی سریع و راحت به مخاطبان
  4. تبلیغات دائمی و ارسال سیگنال خرید به مخاطب تنها با فعالیت روزانه

 

 

 

 

اینستاگرام برای فروش چه محصولی مناسب است؟

نحوه ارائه محصول و برند تضمین‌کننده موفقیت شما در اینستاگرام است و نوع محصول چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها هنگام راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام، انتخاب حوزه کاری است. راستش را بخواهید حوزه کاری شما در اینستاگرام آن‌قدرها مهم نیست؛ زیرا عملاً از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این پلتفرم پیدا می‌شود! راز موفقیت در این پلتفرم، نحوه ارائه محصول و برند خواهد بود. اگر این اصل به‌درستی رعایت شود، مردم حاضرند حتی آب معمولی را با دوبرابر قیمت بخرند! بااین‌حال، تعدادی از حوزه‌های کاری موفق برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام را معرفی کرده‌ایم:

  • کتاب
  • شمع
  • گل‌وگیاه
  • اکسسوری
  • لوازم‌التحریر
  • عینک‌دودی
  • لوازم تزیینی
  • لوازم ورزشی
  • کیف و کفش
  • مجسمه‌سازی
  • کیک و شیرینی
  • تابلوهای نقاشی
  • مواد خوراکی و غذا
  • لوازم آرایشی مراقبتی
  • لوازم جانبی و گجت‌ها
  • وسایل حیوانات خانگی
  • واسطه خرید از سایت‌های خارجی
  • انتشار محتوای آموزشی و فروش دوره
  • انواع لباس‌های زنانه، مردانه و کودکانه
  • محصولات مرتبط با فیلم، سریال و کتاب‌ها
  • سرویس وسایل خانه؛ مانند بوفه، کتابخانه، تخت و غیره
  • وسایل مکرومه، گل‌دوزی، سوزن‌دوزی و سایر هنرهای دستی

(منابع 1، 2)

مراحل راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام چیست؟

راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام کاملا رایگان است و شما ملزم به پرداخت هزینه یا کمیسیون به شرکت اینستاگرام نخواهید شد.

راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام از آن دسته کارهایی محسوب می‌شود که خدا را شکر، برداشتن قدم اول و دوم و سومش راحت است! اولین کاری که باید بکنید، ساخت یک اکانت اینستاگرام با استفاده از ایمیل معتبری است که همواره به آن دسترسی دارید. این شد قدم اول! بیایید ببینیم دیگر باید چه کرد؟

1_ تبدیل اکانت معمولی به بیزینس اکانت برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

بیزینس اکانت اینستاگرام یک قابلیت رایگان و مختص مشاغل است که امکانات بیشتری برای مدیریت مشتریان، بررسی روند فروش، بازخورد محتوا و غیره فراهم می‌کند. مزایای داشتن یک اکانت بیزینسی به شرح زیر است:

  • امکان استفاده از Product Tag در پست‌ها
  • امکان اضافه‌کردن لینک خرید مستقیم در استوری‌ها
  • استفاده از قابلیت تبلیغات اینستاگرام (promotion)
  • نمایش اطلاعات به‌خصوص کسب‌وکار و حوزه کاری شما در بیو و ایجاد وجهه حرفه‌ای
  • دسترسی به ابزار Insights برای آنالیز بهتر رفتار مخاطبان و بازخورد محتواهای پیج
  • اضافه‌شدن دکمه contact (تماس با ما) که به‌واسطه آن، کاربر می‌تواند تنها با یک کلیک، روش‌های ارتباطی مختلف با شما را مشاهده کند.

البته در نظر داشته باشید باتوجه‌به محدودیت کاربران ایرانی در استفاده از برخی قابلیت‌ها (پروداکت تگ، ویو شاپ، کاتالوگ، پروموشن و غیره)، حتما قبل از فعال‌سازی هر کدام با اساتید اینستاگرام مشورت کنید. مراحل تبدیل اکانت معمولی به بیزینس اکانت به شرح زیر است:

  1. در صفحه اصلی اکانت، روی سه خط (بالا سمت راست) بزنید تا منوی پروفایل شما باز شود:

مراحل راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

  1. در منوی نمایش‌داده‌شده، بخش تنظیمات یا همان Settings را انتخاب کنید:

تبدیل اکانت اینستاگرام به اکانت بیزینسی

  1. در صفحه Settings روی گزینه Account بزنید:

راه اندازی کردن آنلاین شاپ در اینستاگرام با بیزینس کردن اکانت

  1. در منوی Account، گزینه Switch to Professional Account را پیدا کنید:

مراحل بیزینسی کردن اکانت اینستاگرام

سپس آن را انتخاب و تأیید کنید تا اکانت شما تبدیل به یک اکانت بیزینسی شود.

  1. در این بخش، اینستاگرام از شما می‌خواهد کسب‌وکار و نوع فعالیت خود را مشخص کنید:

راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام و تعیین حوزه کاری پیج بیزینسی

به‌عنوان‌مثال، اگر کار شما فروش لوازم آرایشی است، گزینه Beauty, cosmetic and personal care یا Health/Beauty را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید نوع کسب‌وکار شما در بیو نشان داده شود، گزینه Display on profile را فعال کنید.

در نهایت، شما با صفحه زیر روبه‌رو خواهید شد که ورود شما به اینستاگرام به‌عنوان یک اکانت بیزینسی را تبریک می‌گوید و پیشنهاداتی برای تکمیل پروفایل به شما ارائه می‌کند.

راهنمای تبدیل اکانت اینستاگرام به بیزینس پروفایل

2_ تکمیل اطلاعات پروفایل برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

اطلاعات بیو یک اکانت بیزینسی باید در حدی مفید باشد که کاربر در کمترین زمان ممکن پاسخش را بگیرد و در حدی جذاب باشد که بتواند کاربر را در صفحه نگه دارد.

برای واردکردن اطلاعات و نحوه بیان و ارائه آن‌ها استانداردهای مشخصی وجود دارد که باید آن‌ها را از طریق اساتید اینستاگرام یاد بگیرید؛ اما به‌طورکلی، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • درج نام برند در بیو
  • استفاده از لوگوی کسب‌وکار در پروفایل
  • تشویق مخاطب به مطالعه یکی از هایلایت‌ها
  • توضیح روند کاری پیج و شرایط و نحوه ارسال
  • درج آدرس دقیق و لوکیشن دفتر یا مغازه خود
  • قراردادن سایت فروشگاه برای جلب‌اعتماد بیشتر
  • استفاده مناسب از ایموجی‌ها برای به‌چشم‌آمدن اطلاعات مهم
  • ارائه توضیحی کوتاه از ماهیت کسب‌وکارتان به همراه یک شعار به‌یادماندنی
  • اضافه‌کردن راه‌های ارتباطی مختلف؛ مانند شماره تماس، ایمیل، شماره پشتیبانی تلگرام و واتس‌اپ

3_ تولید محتوا تصویری برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

رمز موفقیت راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام، استفاده از عکس‌های واقعی و باکیفیت است.

باتوجه‌به اینکه ماهیت اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بر پایه تعامل بصری است؛ شما باید برای جذب مخاطب محتوای استانداردی تولید کنید که حسابی چشمگیر باشد. به همین علت، عکاسی حرفه‌ای و محتوای تصویری یکی از مراحل ضروری برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام خواهد بود. اما این کار چه اهمیتی دارد؟

در بسیاری از موارد، علت فالوکردن آنلاین‌شاپ‌ها صرفاً خرید نیست؛ بلکه بعضی کاربران از حال و هوای پیج خوششان می‌آید و از تماشای فعالیت آن‌ها لذت می‌برند. حضور کاربر در پیج و تعاملی که با آن دارد به‌مراتب بیشتر از خرید محصول به صاحب کسب‌وکار سود می‌رساند و ایمپرشن او را بالا می‌برد. اینجاست که اهمیت یک محتوای بصری قوی در فضای اینستاگرام مشخص می‌شود؛ زیرا می‌تواند مخاطبی که قصد خرید ندارد را نیز جذب کند؛ چه برسد به مشتری‌های بالقوه محصولات!

البته توجه داشته باشید که قبل از انتشار هر محتوایی، حتما Guidline اینستاگرام را مطالعه کنید و از انتشار پست‌هایی که برخلاف قوانین اینستاگرام هستند خودداری کنید؛ دریافت اخطارهای این‌چنینی و پاک‌شدن پست‌های شما از سوی اینستاگرام تأثیر منفی روی رشد پیج و دیده‌شدن آن توسط مخاطبان خواهد داشت.

4_ تولید محتوا متنی برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

اولویت محتوا در اینستاگرام، محتوای بصری است؛ اما راز فروش بیشتر و دیده‌شدن، درگیرکردن مخاطب است و باور کنید هیچ‌چیز بیشتر از محتوای متنی این تعامل را تشویق نمی‌کند! برای این کار، باید اصول کپشن‌نویسی را به‌خوبی یاد بگیرید و برای هر پست، محتوای به خصوصی بنویسید؛ زیرا کپی‌کردن محتواهای قبلی از اعتبار شما می‌کاهد. حین کپشن‌نویسی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مهم‌ترین اطلاعات را همان ابتدای کپشن ارائه دهید،
  • از مخاطب کال تو اکشن بگیرید و او را به تعامل تشویق کنید،
  • از هشتگ‌ها و تگ‌های لوکیشن به‌صورت اصولی استفاده کنید،
  • کپشن را در نوت گوشی بنویسید و سپس در اینستاگرام کپی کنید،
  • با پاراگراف‌بندی مناسب کپشن و استفاده از ایموجی‌ها، تمرکز مخاطب روی مطالعه محتوا را حفظ کنید،
  • اینستاگرام پیش‌نمایش متن را به دو خط محدود می‌کند؛ بنابراین شروع جذاب کپشن را دست‌کم نگیرید.

5_ ایجاد یک تقویم محتوا برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند محتوا را در بهترین زمان مشخص کنید تا به دست مخاطب هدف برسد.

برنامه یا تقویم محتوایی پیج اینستاگرام همان تبلیغات از پیش برنامه‌ریزی‌شده است که به کمک آن، شما پیام برند را از طریق محتوای مطابق با ترند روز به مخاطب می‌رسانید. یک تقویم محتوایی بازه‌های زمانی مناسب برای انتشار هر نوع محتوا را باتوجه‌به آمار پیج (Insights) شناسایی می‌کند و با انتشار آن‌ها در زمان درست، بازخورد مخاطب (لایک، کامنت، سیو، اشتراک‌گذاری) را بهبود می‌بخشد. یک برنامه محتوایی باید شامل موارد زیر باشد:

  • معرفی محصولات
  • اعلام تخفیف‌ها، جشنواره‌ها، قرعه‌کشی‌ها یا رضایت مشتریان
  • اطلاعات در حوزه کاری؛ اخبار، دستاوردها و برنامه‌های برند شما
  • نکات آموزشی؛ به‌عنوان‌مثال یک پیج فروش لوازم آرایشی می‌تواند نکاتی درمورد بهتر نشستن کرم‌پودر روی صورت منتشر کند.
  • سرگرم‌کننده؛ مانند فکت‌های جالب، نظرسنجی‌ها، سؤال‌وجواب در استوری‌ها، انتشار محتوای تولید شده توسط مشتریان، ترندهای روز، جوک و غیره.

کلام آخر

مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام در نظر داشته باشید، این است که این پلتفرم تنها یک شبکه اجتماعی تعاملی محسوب می‌شود؛ نه یک سیستم مختص خریدوفروش! به همین ترتیب، مواردی مانند تولید محتوا، برقراری ارتباط حرفه‌ای با مشتری، اعتمادسازی، جذب مخاطب و تبدیل فالوور به مشتری بر عهده شما خواهند بود و اینستاگرام صرفا مسیر را هموار می‌کند. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی اینستاگرام یا استخدام یک ادمین، دستی به سر و روی پیجتان بکشید؛ اما راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام و مدیریت آن چیزی نیست که خودتان از پسش بر نیایید!

منابع:

پیام

اگه می‌خوای از کسب‌و‌کار خودت به درآمد برسی، ارتش تک نفره خودت رو بساز!

Picture of زینب باقرزادگان

زینب باقرزادگان

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

۲ دیدگاه دربارهٔ «راهنمای کامل راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا