نوآوری، آفت جان سازمان ها

سرفصل های مهم این مقاله

پخش ویدیو

ویدئو تد

خودتان را سوار بر یک دوچرخه در نظر بگیرید. شما برای حرکت کردن نیاز به حفظ تعادل دارید. به محض اینکه تعادل از کنترلتان خارج شود، زمین می‌خورید. این ویژگی در کسب‌و‌کار هم دیده می‌شود. هر یک از جنبه‌های بیزینس شما نیاز به حفظ تعادل دارد تا حرکت ادامه پیدا کند.

احتمالا با شنیدن کلمه «نوآوری» یک لامپ روشن در ذهنتان نقش‌ می‌بندد. اما همین لامپ، در صورتی که ولتاژ بالاتری دریافت کند، می‌سوزد! چه تکرار کورکورانه‌ رویه‌های سنتی در میان باشد و چه تمرکز افراطی بر نوآوری بدون در نظر گرفتن الزامات عملی، سازمان در انتظار یک شکست حتمی قرار می‌گیرد.

معایب تکرار روندهای قبلی

  • دور شدن از خلاقیت و رشد
  • فقدان کارایی
  • کاهش انگیزه کارکنان
  • از دست رفتن فرصت‌های جدید

معایب نوآوری افراطی

  • هدر رفتن منابع
  • نادیده گرفته شدن نیازهای مشتری
  • تمرکز بر راهکارهای غیر کاربردی

«تعادل»، کلید موفقیت در هر سازمانی است. سازمان‌های موفق می‌دانند که چگونه از مزایای نوآوری و تجربه عملی به طور همزمان استفاده کنند. آنها به طور مداوم به دنبال راه‌های جدیدی برای بهبود کار خود هستند، اما در عین حال به الزامات عملی و نیازهای مشتریان خود نیز توجه می‌کنند.

۵ راهکار طلایی برای ایجاد تعادل در سازمان‌ها

برای اینکه سازمان خود را به آنچه در ذهن دارید نزدیک کنید، نیاز به چاشنی متعادلی از نوآوری خواهید داشت. به عنوان یک مدیر، با اجرای چند اصل مهم می‌توانید جریان خلاقیت را در مجموعه خود مدیریت کنید، مثلا:

۱) ایجاد فرهنگ خلاقیت:

تشویق کارکنان به ارائه ایده‌های جدید و به چالش کشیدن ایده‌های سنتی.

۲) تمرکز بر نوآوری مشتری محور:

درک نیازهای واقعی مشتریان و توسعه راه‌حل‌هایی که به آنها ارزش ارائه می‌دهد.

۳) ایجاد فرآیندی برای ارزیابی ایده‌های جدید:

قبل از سرمایه‌گذاری در ایده‌های جدید، آنها را به طور کامل بررسی و ارزیابی کنید.

۴) مدیریت ریسک:

در حین تلاش برای نوآوری، ریسک‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

۵) یادگیری از تجربیات:

از تجربیات، هم موفق و هم ناموفق، برای بهبود عملکرد خود در آینده استفاده کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که راز موفقیت در «میانه» نهفته است.

پیام

اگه می‌خوای از کسب‌و‌کار خودت به درآمد برسی، ارتش تک نفره خودت رو بساز!

Picture of سیما عباسی

سیما عباسی

سیما عباسی، عضو تیم نویسندگان هلدینگ بیشتر از یک
امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

۶ دیدگاه دربارهٔ «نوآوری، آفت جان سازمان ها»

    1. پشتیبانی بیشتر از یک.

      سلام همراه عزیز
      خوشحالیم که همراهمون هستید و دغدغه یادگیری دارید.
      بیشتر ازیک نفر

  1. با سلام و خداقوت …میانه روی عبارت بسیار پر معنایی است که من بعد از ۳۵ سال که از عمرم میگذره به تازگی در شاخص تعیین ایمان در قرآن دیدم عبارت بسیار آشنایی که برای ما مسلمانان بارها وبارها تکرار شده و چیزی نیست جز تقوا که مهمترین شاخص و معیار برای مومن بودن یک انسان می باشد … و به جرات میگم خیلی از ماها دقیقا نمیدونیم تقوا یا همان پرهیزکاری دقیقا یعنی چی؟ همان طور که عالمان ما تصویری که از تقوا در ذهن ما ساخته اند چیزی شبیه به زندگی در کمبودها و استفاده نکردن از امکانات و نعمت های الهی است در صورتی که درک من از تقوا بر پایه تعریف خود قرآن که ویژگی های یک فرد با تقوا را ایمان و یقین به آنچه که دیده نمیشود بدون ذره ای شک و تردید در هر لحظه دوم کسانی که همواره ذکر و یاد خدا در دلهایشان جاریست و از هیچ شخص و گروه و سازمانی ترس ندارند یا به آنها امید نبسته اند مگر هر چیزی یا هر کسی را که واسطه خدا بدانند و سوم کسانی که همواره از آنچه که خدا به آنها عطا کرده به دیگران بدون قضاوت کردنشان برای خدا میبخشند پس در واقع تقوا یک طرزفکر بنیادین و یا نگرشی عمیق است مبنی بر عدم وابستگی می باشد و یا نه افراط و نه تفریط بلکه میانه رو بودن در هر چیزی به همان شیوه که امامان ما جز ثروتمندان زمانه خود بودند و برای خلق ثروت و آبادانی بسیار تلاش میکردند اما قسمت قابل توجهی از درآمد و آورده های مالیشان را عاشقانه میبخشیدند چون کمک و یاری به خلق خدا را بالاترین عبادت و بندگی میدانستند و همین برایشان نهایت لذت بود و ذره ای به مال دنیا وابسته نبودند اما از آن ها به عنوان ابزاری برای آبادانی و تقویت روابط اجتماعی و نشان دادن اهمیت مسئولیت اجتماعی بهره میبردند….با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا