ثبت نام وبینار ارتش تک نفره 
برای دیگران خودت کار کن!
500 هزار تومان 49 هزار تومان
روز
ساعت
دقیقه

آیا بدن ما برای نشستن طراحی شده؟ پاسخ به همراه ویدئو

سرفصل های مهم این مقاله

نمایش ویدیو درباره نشستن

آیا می‌دانستید ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت در افرادی که بیش از ۸ ساعت می‌نشینند، در مقایسه با افرادی که فعالیت بدنی دارند

دو برابر است؟!

پیشنهاد می‌کنیم همین ابتدا ویدئوی زیر را تماشا کنید و بعد از آن با مطالعه این مقاله، از عواقب طولانی نشستن آگاه شوید و به کمک راهکارهایی که گفته شده، از سلامت جسم و روانتان مراقبت کنید.

آیا بدن انسان برای بی تحرکی طراحی شده؟

همه ما این حقیقت را پذیرفته‌ایم که اجدادمان شکارچی بوده‌اند. آن‌ها همزمان با زندگی در غارها، برای تامین مایحتاج غذایی خود در مسیر حیوانات و پرنده‌ها کمین می‌کردند و گاهی برای یک شکار مجبور می‌شدند ساعت‌ها بدوند و تلاش کنند. کتیبه‌های باستانی، انسان را موجودی دائما در حال حرکت نشان داده، گاهی برای شکار، گاهی برای کوچ و فرار از حیوانات درنده. 

بی تحرکی، معضل دنیای امروز! نه تنها انسان‌های اولیه، که حتی پدربزرگ‌های ما تحرک بیشتری داشتند.

بی تحرکی در عصر حاضر

اما این تحرک تاریخی، در طول زمان دستخوش تغییر شده. همین لحظه که در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمالا جایی نشسته‌اید. پشت کامپیوتر شخصی، یا لپتاپ یا گوشی موبایلتان. سبک زندگی عوض شده و شرایط اکثر مشاغل ایجاب می‌کند که ساعات طولانی را در حالتی کم تحرک سر کنند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا بدن ما برای نشستن طولانی طراحی شده یا خیر و بی تحرکی عصر حاضر چه عواقبی می‌تواند برای سلامتی ما داشته باشد.

یک واقعیت وجود دارد: بدن انسان برای حرکت کردن طراحی شده است. عضلات، استخوان‌ها و مفاصل ما برای حرکت، دویدن، پریدن و بالا رفتن ساخته شده‌اند. در حقیقت، فعالیت بدنی منظم برای حفظ سلامت و تناسب اندام‌ها ضروری است و تاثیرات مستقیمی را برای سلامت جسمی و روانی ما به همراه دارد.

آیا ما بدن خود را طوری مهندسی کرده‌ایم که روی صندلی بنشیند؟!

عواقب کم تحرکی

شواهد علمی بسیار متعددی، ارتباط میان نشستن طولانی و مشکلات روحی و جسمی را به اثبات رسانده است. 

۱) اثرات جسمی

نشستن طولانی مدت می‌تواند اثرات منفی بر بدن ما داشته باشد. وقتی می‌نشینیم، عضلات ما شل می‌شوند، جریان خون کاهش پیدا می‌کند و دچار تنگی نفس می‌شویم. نتیجه؟ درد عضلات، سفتی مفاصل و کم شدن تمرکز (به دلیل کاهش اکسیژن مغز). صرف نظر از اینکه نشستن طولانی مدت همچنین با خطر چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

۲) اثرات روانی

عدم تحرک بدن، بر سلامت روان ما هم تاثیر منفی می‌گذارد. تحقیقات نشان داده‌ که کمبود فعالیت بدنی می‌تواند منجر به احساس خستگی، افسردگی و اضطراب شود. مثلا در پژوهشی که در کلمبیا انجام شد، نشانه‌های بسیار واضحی از اختلال خلق و خو، استرس و کاهش کیفیت خواب در افرادی که تحرک بدنی کمتری داشتند گزارش شد. (لینک پژوهش)

هشدار: صندلی کارتان ممکن است ابزار غیر مستقیمی برای ابتلا به افسردگی باشد!

راهکارهایی برای افزایش فعالیت بدنی در خانه

۱) از بدنتان کمی کار بکشید: برای انجام کارهایی که تحرک بدنی بیشتری می‌خواهند داوطلب شوید: به طور مثال باغبانی، شستن حیاط و تعویض پرده‌ها

۲) از یادآورها کمک بگیرید: به کمک یادآور موبایلتان، در حین انجام فعالیت‌هایی مثل تماشای تلویزیون یا بازی کامپیوتری، دقایقی را به فعالیت بدنی اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید حرکات کششی ملایم یوگا را انجام دهید یا از دوچرخه ثابت استفاده کنید.

۳) ورزش را در برنامه روتین قرار دهید: در باشگاه ثبت نام کنید یا اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید، یک برنامه منظم ورزشی در خانه داشته باشید. فیلم‌های ورزشی زیادی وجود دارند که به لطف اینترنت در دسترس همه هستند.

۴) از پیاده روی غافل نشوید: برای انجام بعضی کارها، پیاده روی را جایگزین استفاده از ماشین کنید. مثلا خرید یا بردن فرزند به مدرسه. حتی گاهی می‌توانید تنهایی یا با دوستان کمی قدم بزنید.

۵) تا می‌توانید راه بروید: مثلا هنگام صحبت کردن با تلفن یک جا نایستید. سعی کنید راه بروید و حرف بزنید.

با گسترش اپلیکیشن‌های متنوع و مفید، ورزش و تحرک در خانه اصلا کار سختی نیست.

اپلیکیشن آرامیا، یک گزینه در دسترس برای مدیتیشن است. برای دانلود آن از لینک زیر اقدام کنید:

https://blog.aramia.me/aramia-download/

راهکارهایی برای افزایش فعالیت بدنی در محل کار:

اگر شغل شما به گونه‌ای است که مجبورید ساعات زیادی را در حالت نشسته بگذرانید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش اثرات منفی آن بر سلامتی خود انجام دهید:

۱) هر 30 دقیقه یکبار از جایتان بلند شوید و حرکت کنید. حتی چند دقیقه پیاده‌روی یا انجام حرکات کششی ساده می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش سفتی عضلات کمک کند.

۲) از یک صندلی ارگونومیک استفاده کنید. صندلی شما باید از کمر و ستون فقرات شما پشتیبانی کند و به شما امکان دهد که در حالت صاف بنشینید.

۳) صفحه نمایش کامپیوتر خود را در سطح چشم قرار دهید. این امر به جلوگیری از خم شدن گردن و شانه‌های شما کمک می‌کند.

۴) در طول روز به طور مرتب استراحت کنید. از جای خود بلند شوید و قدم بزنید، یا چند دقیقه یوگا یا حرکات کششی انجام دهید.

۵) فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتی 30 دقیقه ورزش متوسط در روز می‌تواند به طور قابل توجهی سلامتی شما را بهبود بخشد.

حتی در حین انجام کارهای دقیق و نیازمند تمرکز، حرکات کششی را فراموش نکنید

سخن پایانی:

بدن انسان برای نشستن طولانی مدت طراحی نشده است. این سبک زندگی کم‌تحرک می‌تواند اثرات مضری بر سلامتی جسمی و روانی ما داشته باشد. با انجام اقداماتی ساده برای افزایش فعالیت بدنی و کاهش زمان نشستن، می‌توانیم از این اثرات منفی جلوگیری کرده و سلامتی خود را ارتقا دهیم. 

پیام

اگه می‌خوای از کسب‌و‌کار خودت به درآمد برسی، ارتش تک نفره خودت رو بساز!

Picture of سیما عباسی

سیما عباسی

سیما عباسی، عضو تیم نویسندگان هلدینگ بیشتر از یک
امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

۲۱ دیدگاه دربارهٔ «آیا بدن ما برای نشستن طراحی شده؟ پاسخ به همراه ویدئو»

  1. محمدحسین پیش بین.

    سلام و درود بر شما، متن مقاله رو کامل خوندم و ویدیوی آگاهی دهنده آغاز مقاله رو دیدم.
    یک نکته ی خوبی که توجه ام رو در خواندن این مقاله جلب کرد، گذاشتن لینک پژوهشی بود که در این مقاله به اون ارجاع شده بود که به نظرم خیلی خوبه اگه برای سایر محتواهای بخش مقاله های سایت هم در حد امکان این کار انجام بشه. باز ممنون از تیم تولید محتوای خوب بیشتر از یک نفر قدردان شما عزیزان هستم. در پناه خدای مهربان شاد و توانمند و پیروز باشید.✌✌✌

    1. پشتیبانی بیشتر از یک.

      خوشحالیم که همراهمون هستید و محتوا براتون کاربردی بوده است؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

    1. پشتیبانی بیشتر از یک.

      خوشحالیم محتوایی مطالعه کردید که براتون کاربردی بوده است؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا