20 گام مهم شروع کسب و کار خانگی | تحقق رویای دیرین ذهن!

سرفصل های مهم این مقاله

20 گام برای راه اندازی کسب و کار خانگی؛ چگونه یک بیزنس خانگی راه بیندازیم؟

معمولاً عبارت «راه اندازی کسب و کار خانگی» یا «کسب و کار در منزل» که به میان می‌آید، احتمالاً کاری کم‌درآمد و صرفاً برای درآمدی اندک را به ذهن متبادر می‌کند. اما آیا واقعاً چنین است؟ آیا با یک کسب و کار خانگی نمی‌توانیم به درآمدهای بالا برسیم؟ شاید بد نباشد کسب و کار خانگی در ایران را با نمونه‌های خارجی آن مقایسه کنیم. برخی از مهم‌ترین کمپانی‌های دنیا از دل همین خانه‌ها، پارکینگ‌ها، اتاق‌های اضافی یا گاراژها سر درآورده است. از گوگل و مایکروسافت شرکت‌های معتبرتر و مشهورتری سراغ دارید؟

اکنون با گسترش کسب‌وکارهای آنلاین، فضا برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی حتی بسیار بیشتر از قبل هم شده است و کسب و کارهای خانگی محبوب‌تر و پرتعدادتر از گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. وقتی چنین اتفاقاتی در دنیا افتاد، همه فهمیدند که کسب و کار خانگی نه‌تنها کاری بی‌پرستیژ و کم‌درآمد نیست، بلکه اگر اصولی و مثل کسب‌وکارهای دیگر با آن برخورد شود می‌تواند به‌سرعت رشد کند و به کسب‌وکاری بسیار بزرگ تبدیل شود. گسترش کسب و کار خانگی نه‌ فقط برای مردم که برای دولت‌ها هم مفید است. دولت‌ها باید برای تولید یک شغل برای یک نفر، ده‌ها میلیون پول خرج کنند؛ اما با کمک به کسب و کار خانگی، می‌توانند با صرف پولی بسیار کمتر، این کار را بکنند. هم به کاهش نرخ بیکاری کمک می‌شود و هم صرفه‌جویی در هزینه‌ها! هم فال است و هم تماشا!

آیا راه‌اندازی کسب و کار خانگی راحت است؟

قطعاً خیر! بهتر است این‌گونه فکر کنید که می‌خواهید یک کسب و کارعادی (نه خانگی) راه بیندازید. دقیقاً همان‌قدر باید زحمت بکشید، همان‌قدر تلاش کنید و حتی همان‌قدر لازم باشد سرمایه روی میز بگذارید! اما طبیعتاً با ابزارهایی که در دست دارید، احتمالاً می‌توانید امیدوار باشید که پول کمتری لازم دارید و زودتر به نقطه سربه‌سر مالی خواهید رسید.

حالا بیایید ببینیم کسب و کار موفق خانگی  و  انواع کار در منزل چیست و چطور می‌توانیم یک کسب و کار خانگی داشته باشیم؟

چرا می‌توانیم به راه اندازی کسب و کار خانگی فکر کنیم؟

 

چرا می‌توانیم به راه اندازی کسب و کار خانگی فکر کنیم؟

نه تنها برای شغل دوم که حتی برای شغل اول هم که شده باید به فکر ایده‌یابی برای راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم باشیم. چند دلیل از مزایای راه‌اندازی این کسب و کار را به صورت تیتروار در ادامه باهم می‌خوانیم:

  1. به نظر می‌رسد دردسرهای کمتری نسبت به کسب‌وکارهای دیگر دارد (دردسرهایی مثل اجاره مکان، تهیه مایحتاج و یا فراهم ساختن امکانات دیگر)
  2. می‌خواهید مستقل باشید؟ یکی از بهترین راه‌ها، کسب و کار خانگی است (تا وقتی به استقلال شغلی و مالی به دست نیاورید، نمی‌توانید به درآمد بالا برسید)
  3. جذابیت‌های خاصی دارد! (مثلاً اینکه هر روز مجبور نیستید راس ساعتی خاص در محل کار حاضر باشید)
  4. به احتمال زیاد دوام بیشتری دارند (چنین کسب‌وکارهایی با توجه به اینکه از امکانات داخلی منزل و نیروهای کاری آشنا بهره می‌برند، در صورت بروز بحران‌های اقتصادی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.)
  5. هزینه‌های تمام شده پایین‌تری دارند (مهم‌ترین انگیزه برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی می‌تواند همین هزینه‌های پایین آن باشد)
  6. نسبت به کسب و کارهای دیگر، کم‌خطرتر است (منظور از خطر، همان ریسک سرمایه‌گذاری است)
  7. دنگ و فنگ کسب و کارهای بزرگ را ندارد! (برخلاف تصور عموم، مجوز گرفتن برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی، راحت‌تر از کسب‌وکارهای دیگر است. اگر باور ندارید، امتحانش کنید!)
  8. رشد سریع‌تری خواهد داشت (در کسب و کار خانگی حتی یک تبلیغ دهان‌به‌دهان هم کافی است تا آوازه کالا یا خدمت شما به گوش سرتاسر شهر برسد)
  9. کسب و کار خانگی، مزایای مالیاتی بیشتری دارد (می‌توانید بخشی از هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های مالیاتی را به عنوان هزینه‌های کسب و کار کم کنید. این می‌تواند درصدی از قسط مسکن، مالیات بر دارایی، بیمه، خدمات و یا هزینه‌های نگهداری خانوار باشد.)
  10. زمان بیشتری برای دوستان و خانواده اختصاص می‌یابد (این آیتم به ویژه برای والدین کودکان زیر سن مدرسه مهم است. شما می‌توانید بچه‌ها را به مدرسه ببرید و دیگر مجبور نیستید آن‌ها را به سرکار یا به مهدکودک ببرید. بازهم کاهش هزینه‌ها!)
  11. استرس در کسب و کار خانگی کمتر است (وقتی می‌دانید که می‌توانید برای مراقبت از یک کودک بیمار در خانه بمانید و به‌طورکلی برنامه خود را تنظیم کنید، طبیعتاً استرس کمتری خواهید داشت)
  12. فرصت‌های بیشتر برای رشد حرفه‌ای («رئیس خودتان بودن» به شما این فرصت را می‌دهد که کلاه‌های مختلفی بر سر خودتان بگذارید و با یک دست چند هندوانه بلند کنید: مدیر فروش باشید، متخصص بازاریابی، استراتژیست و یا مدیر توسعه کسب‌وکار! در حقیقت تجربه شما در کسب و کار خانگی بسیار بیشتر می‌شود)
  13. بهره‌وری زیادتر می‌شود (حالا که دیگر مجبور نیستید زمان و انرژی برای رفت‌وآمد و یا یک سلسله جلسات بی‌فایده صرف کنید، می‌توانید زمان و انرژی بیشتری برای موفقیت ذخیره کنید)
  14. یک خروجی خلاق (راه‌اندازی کسب و کار خانگی یک فرصت برای توسعه استعدادهای نهفته و خلاقانه شماست)

قطعا خواندن کتاب می‌تواند بهترین راه حل‌ها به شما پیشنهاد بدهد، اسب سیاه رویکرد نوین به موفقیت دارد. تمام افراد این دیدگاه را دارند که ابتدا به موفقیت برسند سپس کامیابی نصیبشان شود اما اسب سیاه موفقیت را در گرو کامیابی می‌بیند اما چگونه؟ برای اینکه بدانید این رویکرد چیست پیشنهاد می‌کنیم 20 صفحه اول این کتاب را به صورت رایگان مطالعه کنید. جهت دانلود بر روی کلمه زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان pdf کتاب اسب سیاه

تاریخچه جالب راه اندازی کسب و کار خانگی

کار از خانه قدمت دیرینه‌ای دارد. شاید بتوان گفت که پیشینه آن به ظهور مفهوم خانه و یکجانشینی انسان بازمی‌گردد. بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی مردم قبل از عصر صنعتی شدن در خانه‌ها و محل زندگی‌شان انجام می‌شد و ترکیب شدن مفهوم خانه و کسب و کار مفهوم غریبی نبوده است.

کسب و کار خانگی در جوامع سنتی و کشاورزی بیشتر متداول بوده است؛ اما پس از انقلاب صنعتی به دلیل مرزی که بین محل کار و خانه کشیده شد، اهمیت آن کاهش یافت.

با انقلاب صنعتی و گسترش نظام کارخانه‌ای رفته‌رفته مرز میان خانه و محل کار پررنگ‌تر شد، به صورتی که مراکز صنعتی و تجاری به عنوان محلی برای فعالیت اقتصادی و خانه به کانونی گرم و آرام‌بخش برای مردمان خسته از کار روزانه در این مراکز تبدیل شد. وقوع یک شوک اقتصادی در اثر بحران انرژی اپک در سال 1973 باعث شد که دوباره توجهات نسبت به خانه به عنوان محل کار جلب شود.

20 گام مهم راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی

 

20 گام برای راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی موفق که باید بدانیم!

برای اینکه یک کسب و کار خانگی راه بیندازید، بهتر است پیش از آن، 20 مسئله مهم زیر را مطالعه کنید و از خود تستی بگیرید. با این موارد مهم در مورد اینکه چگونه کسب و کار خانگی راه بیندازیم همراه شوید.

1- نگذارید ایده‌های ناب از دستتان برود

ممکن است ایده‌های ظاهراً به‌دردنخور، به ایده‌ای پول‌ساز تبدیل شود. چه کسی فکر می‌کرد تولید یک دسته که موبایل در انتهایش قرار می‌گیرد (مونوپاد) به چنین فروش شگفت‌انگیزی برسد؟

2- نیازهای منطقه را شناسایی و قوانین آن را بررسی کنید

این نیاز است که فروش محصول را تضمین می‌کند. اگر با دقت بیشتری به زندگی مردم منطقه‌تان نگاه کنید، حتماً نیازهای جدیدی شناسایی خواهید کرد. مواقعی که عباراتی مثل «حیف که…» و یا «چه خوب می‌شد اگر…» و یا «کاش می‌شد…» همه نشانه‌هایی از وجود فرصت هستند. ببینید چه چیزی در منطقه‌تان نیست که وجودش می‌تواند کیفیت زندگی مردم را بهبود ببخشد.

همچنین قبل از اینکه کسب و کار خانگی‌تان را شروع کنید، باید مقررات را در منطقه خود بررسی کنید. با شهر یا فرمانداری شهر خود هماهنگ باشید؛ برخی قوانین، آموزش راه اندازی و بهبود کسب و کار خانگی را ممنوع می‌کند. لازم است این قوانین را بشناسید تا دردسر نیفتید.

3- یک ساختار کسب و کار تعریف کنید

ساختارهای متعددی برای تشکیل یک سازمان وجود دارد. از مسئولیت محدود تا شراکت و غیره. هر ساختار مزایا و معایب خود را دارد، ملاقات با یک وکیل یا یک حسابدار می‌تواند به شما کمک کند مشخص کنید کدام ساختار برای نیازهای شخصی شما مناسب است.

4- کسب و کارتان چقدر به‌دردبخور است؟

مردم چطور می‌توانند نیازشان را با محصول یا خدمت شما برطرف کنند؟ چقدر حاضرند بابت آن پول بدهند؟ آیا راه‌های ارزان‌تری سراغ دارند؟ چرا باید از شما گران‌تر بخرند؟ مگر شما چه ارزش‌های دیگری به آن‌ها ارائه می‌دهید؟

این‌ها تنها بخشی از سوالاتی است که پیش از راه‌اندازی کسب و کار خانگی باید به آن پاسخ بدهید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم ایده‌هایی که در سر داریم اگر عملی شود به شدت سودآور است و به اصطلاح می‌ترکاند! اما احتمالاً زوایای پنهان آن را بررسی نکرده‌ایم تا ببینیم چقدر این ایده خام و نپخته است. برعکس ممکن است ایده‌هایی داشته باشیم که اگر اجرایی شود، واقعاً پول‌ساز و بکر باشد.

کلید حل مشکل هردو حالت این است: اقدام! تفاوت موفقیت‌های زیاد برخی افراد با برخی دیگر از افراد که هرگز موفق نمی‌شوند، در اقدام است. افراد موفق، فاصله ایده‌پردازی تا اقدامشان بسیار کوتاه است. آن‌ها بلافاصله اقدام می‌کنند. دو حالت دارد؛ یا شکست می‌خورند و تجربه کسب می‌کنند، یا موفق می‌شوند و پول پارو می‌کنند!

 

5- برای دریافت هرگونه مجوز یا مجوز کاربردی اقدام کنید

بعضی از مشاغل مانند مشاغل الکترونیکی، گواهی‌نامه‌های دولتی و یا گواهی‌نامه نیاز دارند. همچنین برخی از مناطق قوانین و مقررات ویژه یا متفاوتی برای کسب و کارهای خانگی وضع کرده‌اند.

شاید بد نباشد بدانید که در ابتدای شروع کار، نیاز به مجوز ندارید اما برای توسعه کسب‌وکارتان حتماً نیاز به مجوزهای خاصی دارید. مثل پروانه کسب. مراقب این موانع باشید. همچنین اگر بیمه‌های خاصی برای کسب و کاروجود دارد، حتماً کارتان را بیمه کنید تا اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ داد، داروندارتان به باد نرود و از طریق بیمه بتوانید خسارات احتمالی را جبران کنید. به خصوص اگر کسب و کار خانگی شما کارگاهی است یا احتمال خطر در آن زیاد است.

6- امکانات و میزان سرمایه خود را به طور واضح مشخص کنید

با وجود کمتر بودن ساختار هزینه‌ها و یا میزان مورد نیاز سرمایه، به هرحال برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی نیاز به پول و مقداری امکانات دارید. اگرچه شروع و تأسیس یک کسب و کار خانگی درهرصورت از شروع سایر کسب‌وکارها مقرون به‌صرفه‌تر است، اما بی‌نیاز به سرمایه هم نیست.

وام‌های اشتغال از دولت هم اگرچه گرفتنش کار حضرت فیل است (!) اما می‌توانید روی آن حساب باز کنید.

7- رقبا را بشناسید، اما کار خودتان را بکنید

شناخت رقبا برای بازاریابی مهم است. برای اینکه ببینید در کدام بخش از بازار و چگونه با چه کالا یا خدمتی می‌توانید وارد شوید، باید رقبا را بشناسید؛ اما سعی کنید توجهی به اینکه آن‌ها دقیقاً دارند چه کار می‌کنند نکنید.

برای کسب و کار خانگی خود هم باید تحقیقات بازار انجام دهید و مشتریان بالقوه را پیدا کنید. اگر کسب و کار مشابهی در اطرافتان هست نگران نباشید! یا چیزی جدید ارائه دهید و یا کالا یا خدمت قدیمی را با روش‌هایی جدید. نوآوری در کار شکستن شاخ غول نیست. حتی نوآوری‌های به ظاهر ساده می‌تواند دل‌نشین باشد و راه خودش را پیدا کند.

8- از قوانین استخدام سر در بیاورید

همیشه قرار نیست کسب و کار شما کوچک و کم درآمد بماند. روزی خواهد رسید که کسب و کارتان بزرگ شده و دیگر افراد خانواده کفاف نیروی انسانی آن را نمی‌دهد. در این صورت باید افرادی با مهارت‌های مورد نیاز را استخدام کنید. پس لازم است در مورد قوانین کار و استخدام افراد اطلاعات کافی داشته باشید.

قوانین حقوق و دستمزد، اضافه کاری، مزایا، مرخصی و سایر مقررات از جمله قوانین استخدامی هستند. همچنین مصاحبه‌های خلاقانه طراحی کنید و سوالاتی هدف‌دار از افراد مورد مصاحبه بپرسید. باید بتوانید با کمترین تعداد سؤال، بیشترین اطلاعات را از اشخاص مصاحبه شونده بیرون بکشید و روی کاغذ بیاورید تا بتوانید بهترین نفرات را انتخاب کنید.

حتی با بزرگ‌تر شدن کسب و کار خانگی‌تان می‌توانید یک وکیل اختصاصی استخدام کنید تا درگیر کارهای حقوقی شرکت نشوید.

9- شاید هم ایده‌ای بکر و تازه نداشته باشید!

ایده‌های پولساز خانگی همیشه در دسترس نیست. همیشه لزومی ندارد حتماً ایده شما تر و تازه باشد. همان‌طور که گفتیم، هم می‌توانید ایده‌های تازه به وجود بیاورید و هم می‌توانید همان کسب و کارهای قبلی را با روش‌های تازه رونق بدهید. درهرصورت باید نوآوری و ارزش پیشنهادی خاصی داشته باشید تا بتوانید سهمی از بازار را در اختیار بگیرید. وگرنه ممکن است نتوانید به خوبی بازاریابی کنید.

مثلاً پخت غذا اگرچه کاری تکراری محسوب می‌شود اما پخت غذا مخصوص مادران شاغل و یا پخت غذا برای ادارات می‌تواند منابع درآمد خوبی باشند. تولید محتوا و انجام کارهای مربوط به اینترنت هم از کارهایی است که رونق خوبی گرفته است و فقط نیاز به لپ‌تاپ و یک خط اینترنت برای انجام  آن دارید.

10- خانه شما برای کسب و کار فضای کافی دارد؟

اگر بخواهید کارهایی مثل طراحی سایت، تولید محتوا یا دیجیتال مارکتینگ انجام دهید، شاید واقعاً به هیچ فضایی نیاز نداشته باشید! بله دقیقاً به هیچ فضایی. شما روی تختتان هم می‌توانید کار کنید. زیاد سخت نگیرید!

البته بهتر است برای اینکه فضای کاری به وجود بیاورید و انگیزه کارکردن را از دست ندهید، اتاقی را به محل کار تبدیل کنید، در آن میز بگذارید و دقیقاً فضایی مثل یک آفیس درست کنید.

اگر کاری تولیدی می‌کنید اما نیاز به فضایی بزرگ‌تر مثل یک حیاط بزرگ دارید. مثلاً شما برای کاری مثل پخت غذای خانگی، درست کردن مجسمه یا دوختن وسایل مختلف نیاز به فضایی وسیع‌تر دارید تا در آن راحت باشید.

نوع چینش وسایل هم خیلی مهم است. سعی کنید در کمترین فضا، بهترین چیدمان را انجام دهید تا فضای کافی برای کار داشته باشید.

برای کار کردن مؤثرتر، بهتر است فضایی جدا از اعضای خانواده، حیوانات خانگی و سایر مواردی که حواس را پرت می‌کند، ایجاد کنید. در صورت امکان، بخش کاری را از بخش زندگی جدا کنید. این کار هم به حفظ انگیزه برای کار کمک می‌کند، هم از نظر روانی برای اعضای خانواده مفید است و هم استرس کمتری به اعضای خانواده وارد می‌کند. اگر فضای خانه و کار دقیقاً یکی باشد، ممکن است دچار خستگی زودرس شوید و فکر کنید که دائماً سرکار هستید.

11- طوری رفتار کنید انگار که یک کسب و کار واقعی و بزرگ دارید!

برای کسب و کار خانگی خود، «بیزنس پلن» داشته باشید. بیزنس پلن همان‌طور که برای کسب‌وکارهای بزرگ ضروری است، برای کسب و کارهای کوچک یا خانگی هم می‌تواند مثل یک نقشه راه باشد.

شما با این کار دارید برای آینده کسب و کارتان تصویرسازی می‌کنید.

12- به دنبال سرمایه‌گذار باشید

کسب و کار خانگی بدون سرمایه هم امکان پذیر است؛ اما کسب و کار خانگی شما برای اینکه توسعه پیدا کند، باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشد. سرمایه‌گذار مثل یک کاتالیزور عمل می‌کند و راه شما برای رسیدن به درجات بالای موفقیت را آسان‌تر می‌کند.

وقتی تا حدی به کسب‌وکارتان سروسامان دادید و بیزنس پلن برایش طراحی کردید، جسارت داشته باشید و در جاهایی که فکر می‌کنید می‌توانید سرمایه‌گذار بیابید، به دنبالش بروید.

مثلاً اگر کسب و کارشما یک فروشگاه آنلاین گل و گیاه است، شهرداری‌ها، فروشندگان بزرگ گل و گیاه و نمایشگاه‌های گل و گیاه می‌توانند جاهایی باشند که پتانسیل پیدا کردن سرمایه‌گذار در آن وجود دارد.

سرمایه‌گذار همچنین می‌تواند در خرید لوازم مورد نیاز، پرداخت حقوق به کارکنان و توسعه کسب و کار به شما کمک کند.

13- دائماً به دنبال افزایش بهره‌وری و ارزیابی باشید

ارزیابی‌های دوره‌ای به شدت برای کسب و کارشما حیاتی است. در ارزیابی‌های دوره‌ای (مثلاً یک‌ماهه، دوماهه یا غیره) ایرادات کار شما به‌تدریج حذف می‌شود، در وقت، انرژی و سرمایه شما صرفه‌جویی می‌شود و گام‌به‌گام شاخ و برگ‌های اضافی کسب و کار خانگی‌تان هرس می‌شود.

14- خط تلفن جدا، سرویس اینترنتی اختصاصی

کسب و کار خانگی به خصوص اگر آنلاین یا اینترنتی باشند، کمتر ارباب‌رجوع حضوری دارند. در عوض این نوع مشاغل به دلیل تماس‌های غیرحضوری با مشتریان نیاز به خط تلفن اختصاصی و سرویس اینترنت ویژه و پرسرعت دارند. بهترین کیفیت اینترنت را برای فضای کار خود تهیه کنید تا موقع ردوبدل کردن اطلاعات کلافه نشوید.

هر کسب و کاری به هر صورتی که اجرا شود نیازمند دانسن یکسری قواعد است. شما میتوانید کسب و کار خانگی خود را به صورت اینترنتی و آنلاین راه اندازی کنید. برای دانستن نکات کلیدی کسب و کار اینترنتی پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله کسب و کار اینترنتی برای نوجوانان + 6 پیشنهاد پول‌ساز! را مطالعه نمایید.

15- صندوق پستی، قدیمی اما ضروری…!

موضوع صندوق پستی علاوه بر بالا بردن کلاس کار، وقتی اهمیت دو چندان می‌یابد که کسب و کار خانگی شما چیزی مثل فروشگاه آنلاین باشد. در این صورت احتمالاً دائماً مرسولاتی را پست یا دریافت خواهید کرد. در تمام طول شبانه‌روز نیاز به صندوق پستی دارید.

16- مهم‌ترین قسمت یعنی اقدام

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، از اقدام کردن در هر مرحله اصلاً نترسید. اقدام مهم‌ترین عامل برای رفع‌ورجوع ترس‌هاست. ترس‌ها ممکن است به شما اجازه ندهد که کسب‌وکارتان را راه بیندازید؛ اما یادتان باشد، مستقل شدن جسارت می‌خواهد.

همین کسب و کارخانگی کوچک می‌تواند نقطه عطف زندگی شما باشد.

وقتی اولین پذیرندگان را یافتید و بابت کالا یا خدمت خود از آن‌ها پول دریافت کردید، تازه طعم واقعی استقلال را می‌چشید. همیشه سعی کنید بالاترین رضایت مشتریان را با هر شرایطی که شده جلب کنید. رضایت مشتری منجر به وفاداری او می‌شود و هیچ چیز در کسب و کار ارزشمندتر از مشتریان وفادار نیست.

17- تیغ انتقادات نباید شما را زخمی کند

در ابتدای شروع کار ممکن است انتقادات فراوانی دریافت کنید. در حالت معکوس احتمالاً تحسین فراوانی را هم برمی‌انگیزید. در هردو حالت بهتر است توجهی به این احساسات نشان ندهید.

اگر از شما انتقاد شد، مأیوس و ناامید نشوید. از نه شنیدن اصلاً نترسید و حتی تمرین‌هایی برای نه شنیدن انجام دهید تا قباحت این کار پیش شما بریزد. می‌توانید به جاهای مختلف بروید و درخواست‌های غیر معقولانه کنید تا «نه» های زیادی بشنوید.

18- هدفمند و مؤثر تبلیغ کنید

تبلیغات از مهم‌ترین ارکان کسب‌وکارهاست. حتی بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های دنیا دست از تبلیغ نمی‌کشند و دائماً با روش‌های خلاقانه‌تر و البته بهینه‌تر تبلیغ می‌کنند. شاید کسانی بگویند تبلیغ مهم نیست یا «محصول خوب، خودش را می‌فروشد».

به‌هیچ‌وجه چنین اندیشه‌هایی را به خود راه ندهید. اگر این‌گونه بود، اپل و سامسونگ و تویوتا هم نباید تبلیغ می‌کردند! البته در ابتدای کار حتماً سرمایه آن‌چنانی برای تبلیغ کسب و کارخانگی خود ندارید. به جای آن می‌توانید به دوستان و آشنایان بسپارید تا برای شما تبلیغات دهان‌به‌دهان کنند. بهترین تبلیغ البته برای شما، کیفیت کالا یا خدمتی است که ارائه می‌دهید.

شاید بد نباشد برای مدتی محدود، کمپین‌هایی مثل تخفیف افتتاحیه یا حتی محصول رایگان برای تست طراحی کنید. حضور در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. شبکه‌های اجتماعی بسترهای اغلب رایگانی هستند که بیشترین بازدهی را دارند. اگر کسب و کاری اینترنتی دارید می‌توانید وب سایت برای خود راه بیندازید و تلاش کنید با سئو، آن را در رتبه‌های برتر جستجوی گوگل قرار دهید.

19- سیستم خدمات پس از فروش و پیگیری مشتری داشته باشید

اغلب مشتریان از رها شدن بدشان می‌آید. آن‌ها دوست دارند بدانند که شما آن‌ها را «عابر بانک سیار» نمی‌بینید و واقعاً برای شما ارزشمند و مهم هستند. بنابراین یک سیستم پاسخگویی قوی برای پاسخ به سؤالات و یا اعتراضات مشتریان ایجاد کنید.

بازخوردهایی که از مشتریان می‌گیرید، برای رفع ایرادات و عیب‌های کسب و کارخانگی‌تان بسیار بااهمیت‌اند.

20- استراتژی قیمت‌گذاری داشته باشید

کتاب استراتژی قیمت‌گذاری می‌تواند به شما برای قیمت‌گذاری کالا یا خدمتتان کمک کند. قیمت‌گذاری بسیار مهم است. ممکن است برای ارائه قیمت پایین در ابتدای کار به منظور رقابت وسوسه شوید، اما اگر هزینه‌های تمام شده را درست محاسبه نکرده باشید، ضرر می‌کنید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه قیمت‌ها را تنظیم کنید، قبل از اینکه سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید، با یک حسابدار دیدار کنید.

معرفی 40 کسب‌و‌کار استارتاپی با سرمایه کم

 

راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم و پولساز

این لیست، یک فهرست از کسب و کارهای استارتاپی با سرمایه کم است. ممکن است بتوانید ایده‌های خیلی خوبی برای راه اندازی کسب و کار از آن‌ها بگیرید. تا حد امکان سعی شده است کسب و کارهای تازه و مدرن معرفی شود. کسب و کارهایی که بعضی‌هایش مهارت بالا و بعضی دیگر مهارت‌های پایینی را طلب می‌کند.

  • خدمات کاریابی برای کارجویان و استخدام برای شرکت‌ها
  • تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی افراد و شرکت‌ها
  • مشاوره تغذیه و چاقی و لاغری و سلامت
  • انجام خدمات تعمیرات سیار خودرو، لوازم خانگی، موبایل، لپ‌تاپ، تجهیزات اداری، …
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی یا ورزشی برای کودکان
  • خدمات نگهداری از کودکان پدر و مادران شاغل
  • جابجایی مسافر یا همسفر در مسیرهای روزمره با خودروی شخصی
  • مرجع خرید و فروش محصولات دست و دوم
  • ارائه خدمات باغبانی و گل‌کاری
  • انجام خدمات تأسیسات و برق ساختمان
  • ایجاد مرجع نیازمندی‌های محلی در شبکه‌های اجتماعی
  • انجام عکاسی حرفه‌ای برای مراسم، کسب و کارها و سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی
  • برگزاری کلاس آشپزی
  • مشاوره سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)
  • انجام خدمات نگهداری و نظافت آکواریوم‌های خانگی
  • مشاوره و کنترل آفات کشاورزی
  • ارائه خدمات طراحی کلیپ‌های تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه خدمات طراحی گرافیکی تصاویر برای شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه خدمات خیاطی خانگی
  • ارائه خدمات آرایشگاه سیار
  • تهیه و فروش آموزش‌های ویدئویی در زمینه‌های مختلف (برای مثال آموزش تعمیرات خودرو، آموزش نرم‌افزار، آموزش جستجوی اینترنت، آموزش زبان انگلیسی، …)
  • تولید محتوای متناسب با سئو برای سایت‌های اینترنتی
  • مشاوره تخصصی اینترنتی در زمینه‌های گوناگون
  • تبدیل فایل‌های صوتی به متن برای افراد و شرکت‌ها
  • تبدیل متن به فایل صوتی (ساخت پادکست)
  • آماده‌سازی اظهارنامه مالیاتی برای افراد و شرکت‌ها
  • ساخت سایت برای مطالب سلامتی و تغذیه مردان و زنان
  • انجام فعالیت‌های حسابداری ساده یا تخصصی
  • درست کردن جعبه و بسته‌بندی کادویی و ارائه به فروشگاه‌های مختلف
  • طراحی لباس زنانه و مردانه و کودکانه
  • تولید صنایع دستی خانگی
  • صداپیشگی (بدیهی است که برای این شغل باید صدای خوبی داشته باشید!)
  • نقاشی منزل و ساختمان
  • بازاریابی برای جذب آگهی در سایت‌های اینترنتی یا نشریات
  • ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطب و تبلیغات
  • بسته‌بندی و فرآوری میوه و سبزیجات و خشکبار و سایر مواد خوراکی
  • خدمات تایپ متن به زبان‌های مختلف
  • ویراستاری کتاب و مقاله و مطالب سایت‌های اینترنتی
  • انجام خدمات ترجمه برای افراد و شرکت‌ها
  • انجام تحقیق و پژوهش برای شرکت‌ها و افراد

نکته:

اگر به دنبال ایده‌هایی برای شروع کسب و کارهای زودبازده و دارای قابلیت رشد یا استارتاپ باشید، قدم اول انتخاب صحیح نوع کسب و کار و برنامه‌ ریزی برای مسیر حرکت است. بسته به اینکه چه دانش و تجربیاتی داشته باشید، چه امکاناتی در اختیار داشته باشید و چه مقدار بتوانید سرمایه‌گذاری کنید، ایده‌های متعدد و متنوعی برای شروع به کار وجود دارند.

در فهرست بالا نوشته برخی از ایده‌های مناسب جهت شروع یک استارتاپ شخصی یا گروهی را جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌تواند راهنمایی مناسب جهت تصمیم‌گیری یا حداقل راهنمایی برای شیوه صحیح اندیشیدن شما باشد.

یکی از نکات مهم برای افرادی که برای راه اندازی کسب و کار سرمایه اندکی  دارند، حفظ سرمایه و مدیریت هزینه‌ها است. اگر برای این مورد نیاز به راهنمایی علمی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما دوره رایگان پول را مشاهده کنید و از نکات طلایی این دوره برای مدیریت هزینه‌های خود استفاده نمایید.

داشتن کسب و کار خانگی موفق با 20 ایده کاربردی

با هم برخی از ایده‌های راه اندازی کسب و کار خانگی را مرور می‌کنیم:

در زیر 20 ایده ساده برای راه اندازی کسب و کار خانگی را به شما معرفی می‌کنیم. انواع کسب و کار خانگی البته طیف گسترده‌تری دارند، بقیه ایده‌ها با شما؛ برایمان در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

  • طراحی و ساخت جواهرات و بدلیجات
  • فروش لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • فروش محصولات دست ساز و صنایع دستی
  • فروش محصولات خانگی مثل کیک و شیرینی
  • طراحی و ساخت لوازم دکوری خانگی
  • طراحی و چاپ کارت‌های تبریک و دعوت نامه‌های مختلف
  • ارائه خدمات بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک
  • فروش محصولات ارگانیک آنلاین
  • آموزش زبان به صورت آنلاین و اینترنتی
  • طراحی و تولید پوشاک خانگی از جمله بافتنی‌ها
  • ارائه خدمات شستشوی خودرو در محوطه خانه
  • تولید محتوا به صورت فریلنسری برای شرکت‌ها و کسب و کارها
  • ارائه خدمات طراحی و توسعه وب سایت (مثل سئو و برنامه نویسی)
  • فروش کتاب‌های دست دوم آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی یا سایت
  • ارائه خدمات بازاریابی و فروش آنلاین برای کسب و کارهای محلی
  • ارائه خدمات نگهداری حیوانات خانگی در خانه
  • فروش ویژه محصولات محلی و سنتی از طریق اینترنت
  • درست کردن گل و گیاه مثل درست کردن تراریوم
  • نگهداری از کودکان
  • آرایشکری در خانه

شما ایده دیگری دارید؟ قسمت کامنت‌ها برای شماست…

کسب و کار خانگی ممکن است چه معایبی داشته باشد؟

کسب و کار خانگی و ایده کار در منزل با تمام خوبی‌هایی که دارد ممکن است این معایب را هم داشته باشد:

  1. مقررات دولتی و حکومتی می‌تواند فعالیت‌های تجاری شما را محدود کند.
  2. شما ممکن است با تعامل محدودی که دارید، احساس تنهایی کنید.
  3. ساعت‌های طولانی ارتباط با همسایه‌ها، می‌توانند به روابط تنگاتنگ و افراطی با آن‌ها بینجامد.
  4. خانواده و دوستان می‌توانند باعث حواس‌پرتی شوند که در نتیجه می‌تواند منجر به کاهش بهره‌وری و انگیزه شما شود.

چگونه ایده کسب و کار خانگی خود را به یک مدل کسب و کار تبدیل کنیم؟

یکی از مزایای مربیان کسب و کار، فرصت برای کار با بسیاری از کسب و کارها و مفاهیم کسب و کار است و دانستن این موضوع که کدام کسب و کار مؤثر و موفق خواهد بود و کدام موفق نخواهد بود. ایده‌های منحصر به فرد می‌توانند موفق شوند، اما آن‌ها نیازمند بازاریابی تجاری با توانایی مقیاس‌پذیری و قدرت به منظور افزایش حجم و رشد و توسعه بیشتر هستند.

لازم است از کسب و کار خانگی به طور کامل آگاهی داشته باشید. در ادامه به شرح دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم و با نکات مهم در مورد آموزش کسب و کار خانگی در خدمتتان خواهیم بود.

1. کسب و کار می‌تواند بدون شما نیز اجرا شود

این موضوع به سادگی به این معنی است که سیستم‌ها و فرآیندهایی وجود دارند که کسب و کار را هدایت می‌کنند و اگر اتفاقی برای صاحب کسب و کار خانگی بیفتد، کسب و کار به دلیل داشتن طرح می‌تواند همچنان به رشد و توسعه خود ادامه دهد. استراتژی‌های رشد و فعالیت‌های پیش فرض روزانه روی کاغذ باید نوشته و طراحی شده باشد و با تیم مشترک در برنامه‌ریزی کسب و کار به اشتراک گذاشته شود.

بنابراین، این طرح باید به طور مداوم به ارائه مفهومی برای ایجاد تجربه شخصی مشتری بپردازد. لازم به ذکر است که سیستم سازی، خلاقیت شخصی یا خدمات را خنثی نمی‌کند، بلکه در واقع با ارائه تعاریف و پارامترها برای هر تیمی به آن‌ها چگونگی ارتباط با هر مشتری خاص را در چارچوب ارزش و فرهنگ شرکت می‌آموزد. در مورد شرکت لیزا، باید گفت این شرکت با هر یک از مشتریانش با همان فرآیند اتصالات خصوصی رفتار می‌شود و در واقع یک تجربه فردی برای مشتریانش فراهم می‌کند.

2. همه چیز باید قابل اندازه‌گیری باشد

گاهی ایده‌ها می‌توانند مبهم به نظر برسند؛ بنابراین هدف ما اعداد هستند. اینکه بدانیم مشتریانمان در چه نقطه و مرحله‌ای برای کسب و کارمان سود تولید می‌کنند؟ به چه چیزهایی برای تولید سود نیاز داریم؟ چقدر کسب و کار می‌تواند مشتریان را راضی کند؟ و تا چه اندازه محصولات و خدماتمان می‌تواند افراد را برای خرید از ما ترغیب کند؟

هنگامی که این اعداد شناخته شود، آنچه باید در کسب و کارتان انجام دهید و آنچه باید هر روز برای موفقیت از آن عبور کنید برایتان روشن‌تر می‌شود. آموزش مناسب برای فروش و ارائه خدمات در یک خرده‌فروشی ساده می‌تواند فروش روزانه را به طور مؤثری افزایش دهد و همچنین برنامه تخفیف برای خرید آنلاین می‌تواند منابع مورد نیاز برای خرید محصولات جدید را ذخیره و به مشتری معرفی کند.

شما می‌توانید آنچه را که می‌دانید مدیریت کنید و نتایجی را که به آن نیاز دارید اندازه‌گیری و محاسبه کنید.

3. در پی رشد و توسعه کسب و کار خود باشید

 توسعه و رشد، گزینه‌ای برای کسب و کار نیست بلکه حتی اگر شما یک مشاور خانگی یا اینکه می‌خواهید رشد اقتصادی کسب و کاری را کنترل کنید باید در پی پیدا کردن و جذب مشتریان جدیدی برای کسب درآمد بیشتر باشید تا بتوانید کسب و کار یا فعالیت‌های خود را توسعه دهید. بااین‌حال، اگر هدف شما افزایش توسعه و درآمد بیشتر از آن باشد باید فرآیندهای خود را برای افزایش مفهوم کسب و کار خود ثبت کنید.

بزرگ‌ترین دلیل شکست کسب و کار خانگی، فقدان سرمایه نیست، بلکه کمبود دانش و مهارت در انجام دادن کارهاست. داشتن یک ایده برای کسب و کار خانگی عالی است، اما دانستن تفاوت بین یک ایده خوب و یک ایده تجاری خوب، به معنای واقعی کلمه ایجاد پول در بانک و کسب درآمد بیشتر است.

سخن پایانی مقاله راه اندازی کسب و کار خانگی

در این مقاله، تلاش کردیم هرآنچه راجع به راه اندازی کسب وک ار خانگی باید بدانید را در اختیارتان بگذاریم. البته که تنها با خواندن یک مقاله، هیچکس کارآفرین نشده است و این کار نیاز به تمرین، کسب تجربه و البته شکست خوردن‌های احتمالی هم دارد. لطفا برایمان در قسمت کامنت‌ها نظرتان را بنویسید. سایر مخاطبین هم از خواندن نظر شما لذت خواهند برد.

چگونه در 100 روز، یک کسب‌وکار موفق راه‌اندازی کنیم؟

در 100 روز کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده و به سود برسانید. لطفاً وارد صفحه زیر شوید و بیشتر بخوانید:

سعید عباسی

سعید عباسی

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷۱ دیدگاه دربارهٔ «20 گام مهم شروع کسب و کار خانگی | تحقق رویای دیرین ذهن!»

  1. چه راههای زیادی برای راه اندازی کسب و کار خانگی وجود داره که معمولا افراد از آن بی خبرند، اما توصیه من اینه که اولین جایی که باید سرمایه گذاری کنی، روی مغز د دیدگاه خودته که بهترین سرمایه گذاری خرید دوره جامع پول استاد بهرامپور است

  2. با سلام و سپاس از مطالب مفیدتون .واقعا لذت بردم و بسیار به من کمک کرد تا بتوانم دید امیدوارانه ای نسبت به شروع شغلی خانگی و انتخاب هر شغلی که به آنها اشاره فرمودید پیدا کنم..و ممنون از اینکه تصاویری زیبا و با کیفتی برای این مقاله انتخاب کردید باعث انگیزه یادگیری بیشتری میشد. با آرزومندی برای پیشرفت و سربلندی مجموعه بیشتر از یک.

  3. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز
    همراهیتون باعث افتخارمون هست.
    مرسی که رضایتتون رو باهامون به اشتراک میگذارید تا انرژی بگیریم.
    بیشتر ازیک نفر باشید…

  4. چقدر خوب می‌شد نسخه‌ی pdf مقالات سایت رو می‌شد دانلود رد؛ مشابه سایت «مدیر سبز».

    مطالب ارزشمند سایت یلی کمک کننده هستند از «شما» بسیار سپاسگزار هستم.

  5. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خیلی ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک میذارید.
    نظراتتون برامون خیلی ارزشمنده و حتما به تیممون منتقل خواهد شد.
    بیشتر ازیک نفر…

  6. سلام ممنون از مقاله بسیار عالی تون امیدوارم که همیشه بدرخشید.
    یک سوال از دوستانی که هم اکنون دارای کسب و کار هستند دارم میشه لطفا در مورد فروش زعفران منو راهنمایی کنید من به این کار علاقه زیادی دارم ولی هنوز شروع نگردم
    ممنون از همه موفق و شاد باشید .

  7. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام دوست عزیز، امیدوارم مطالب ما هم بتونه تو این مسیر کمکتون کنه، هر چند کوچیک…
    بهتون پیشنهاد می کنیم نگاهی به صفحه مدرسه کسب و کار بی اندازید.
    مدرسه کسب و کار | بیشتر از یک نفر
    بیشتر ازیک نفر باشید.

  8. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که سایت ها و محتوای آموزشی دنبال می کنید؛ متاسفانه سایت جدید این قابلیت رو نداره…
    بیشتر ازیک نفر…

  9. سلام دوستان عزیز
    ممنون از مقاله ای که در مورد کسب و کار خانگی نوشتین. یه سوال
    چجوری می تونیم از کار تولیدی در خانه، به کار تولیدی در کارگاه و پس از چند سال در کارخونه برسیم؟
    من کار خونگی دارم. اما نمیدونم چجوری رشدش بدم؟

  10. من سوال اصلی این مقاله رو از chatGPT و هوش مصنوعی پرسیدم این رو گفت. خواستم به شما هم بگم: 🙂

    این سوالش:
    ۵ تا کسب و کار خانگی برای ایران نام ببر. پولساز باشه و نیاز به سرمایه کمی داشته باشه:

    اینم جوابش:
    البته، در اینجا پنج کسب و کار خانگی پرطرفدار و پولساز برای ایران را معرفی می‌کنم که نیاز به سرمایه کمی دارند:

    طراحی وب‌سایت: در حالی که بسیاری از کسب و کارها به دنبال ایجاد حضور آنلاین هستند، بسیاری از آن‌ها نیاز به وب‌سایتی حرفه‌ای دارند. شما می‌توانید با توجه به تخصص خود و با استفاده از ابزارهایی مانند WordPress، به طراحی وب‌سایت بپردازید و درآمد خوبی کسب کنید.

    فروش محصولات دست‌ساز: با توجه به اینکه فرهنگ ساخت و ساز دستی در ایران بسیار پرطرفدار است، شما می‌توانید با تولید و فروش محصولات دست‌ساز خود از جمله جواهر، پارچه‌های طرح‌دار و سفال‌های نقش‌دار، درآمد بالایی کسب کنید.

    خدمات خودرو: با توجه به اینکه بسیاری از افراد در ایران از خودرو استفاده می‌کنند، ارائه خدماتی مانند تعمیرات ساده، تعویض روغن و تعویض لاستیک می‌تواند به شما کمک کند تا درآمد خوبی کسب کنید.

    ورزش در منزل: با توجه به اینکه بسیاری از افراد در ایران برای رسیدن به سلامتی و وزن ایده‌آل خود به دنبال راه‌هایی هستند، ارائه خدماتی مانند تمرینات ورزشی در منزل می‌تواند به شما در کسب درآمد کمک کند.

    طراحی گرافیکی: با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها به دنبال ایجاد شناسانه برای خود هستند، طراحی گرافیکی مانند طراحی لوگو، کارت ویزیت و بروشور می‌تواند به شما در کسب درآمد کمک کند.

  11. یکی از ایده های راه اندازی کسب و کار خانگی که به نظر من میتونه سود ده باشه، سفارش گیری غذای خانگیه. خیلی از جاها بهش نیاز دارن و کارمندان هم استقبال خواهند کرد.

  12. ممنون بابت مقاله خوب شما
    واقعا کسب و کار خانگی انگیزه قوی برای پیشرفت توی کارهای بزرگه
    من خودم آموزش جوراب بافی رو از سایت هنرآموز دارم دوره شو میگذرونم انشالله بتونم یه کارگاه کوچیک بزنم و شروع کنم

  13. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل آموزش و یادگیری بوده و همراهمون هستید.
    روزگارتون نیک؛ بیشتر ازیک نفر باشید.

  14. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که همراهمون هستید و به آموزش و یادگیری علاقه مندید.
    بیشتر ازیک نفر

  15. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    همراه عزیز
    خوشحالیم که به فکر رشد فردی خود هستید؛ مرسی که نظرتون رو با ما به اشتراک می گذارید.
    بیشتر ازیک نفر

  16. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    چقدر خوب که برای یادگیریتون زمان می گذارید؛ تبریک به شما
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  17. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که اهل مطالعه مقاله هستید؛ امیدواریم در فرصت های بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  18. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو دنیای امروزی دغدغه آموزش و یادگیری دارید؛ موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  19. با تشکر از مطالب مفید سایت بیشتر از یک ، برای ایجاد کسب و کار خانگی میتونید رایگان شمع سازی رو در bartarshid.ir یاد بگیرید.

  20. با تشکر از مطالب مفید سایت بیشتر از یک ، برای ایجاد کسب و کار خانگی میتونید رایگان شمع سازی رو در bartarshid.ir یاد بگیرید.

  21. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سپاس بابت همراهی ارزشمندتون؛ امیدواریم در مقالات بعدی نیز در خدمتتون باشیم.
    بیشتر ازیک نفر

  22. برایم جالب بود اما برای شروع یک کسب وکار خانگی نیاز به کمی آرامش هم داریم .انقدر در سالهای اخیر دست به هرکاری زدیم نابود شد از شروع کردن وتحمل یک ضرر دیگه واقعا نگرانم.

  23. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    تبریک به شما که دغدغه یادگیری دارید؛ خوشحالیم بابت همراهیتون.
    موفق و بیشتر ازیک نفر باشید.

  24. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز

    خوشحالیم که به محتوای آموزشی توجه دارید؛ تبریک به شما

    امیدواریم بازهم بتونیم با محتوایی مفید در خدمتتون باشیم.

    بیشتر ازیک نفر

  25. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    خوشحالیم که تو اولین روز سال جدید هم، دغدغه رشد و آموزش دارید؛ تبریک به شما
    امسالتون مبارک؛ بیشتر ازیک نفر

اسکرول به بالا