تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان

سرفصل های مهم این مقاله

تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان!

برای همه ما مهم است که  صدایی سالم و گیرا در حین صحبت کردن (و نه فقط سخنرانی) داشته باشیم! در این نوشته قصد دارم در مورد تغذیه مناسب برای تقویت صدا و داشتن بیانی خوب با شما مطالبی را در میان بگذارم.

به عنوان یک سخنران یا هر فرد دیگری که قرار است صحبت کنیم بسیار ضروری است که بتوانیم با صدایی رسا صحبت کنیم. همه ما می دانیم که لحن صحبت کردن سخنران بسیار مهم است زیرا کمک به جذاب تر شدن سخنرانی و خسته نشدن مخاطبان می شود،

البته عوامل دیگری هم تاثیر گذار است که در این مقاله موضوع بحث ما نیست، بلکه در این بخش می خواهیم درباره تغذیه سخنران برای داشتن صدایی مؤثر صحبت کنیم زیرا همه ما دوست داریم صدایی رسا داشته باشیم.

اجازه دهید این مقاله را با دو سوال پی بگیریم:

1-قبل از صحبت‌های مهم و سخنرانی چه مواد غذایی را باید مصرف کنیم تا صدایی صاف داشته باشیم؟

2- زمانی که شما قبل یا بعد از نهار سخنرانی دارید، چه کارهایی لازم است؟

متأسفانه در پاسخ به این سوالات، جواب‌هایی را از افراد غیر متخصص می‌شنویم و نتیجه می‌شود نکاتی که برای تغذیه سخنران پیشنهاد می شود، افرادی آن را مفید می دانند و افرادی مضر! به طور مثال: تعدادی از افراد پیشنهاد می کنند که چایی بخورید در حالی که افرادی دیگر می گویند از خوردن چایی پرهیز کنید!

به همین دلیل سعی می‌کنم در یک مقاله بسیار کامل، مطالبی کاملاً اثبات شده و علمی را در اختیار شما قرار دهم. اما پیش از شروع این بخش، به شما توصیه می‌کنیم در دوره رایگان زیر که یکی از سرفصل‌های آن مربوط به داشتن صدای زیباست، شرکت کنید:

روی تصویر کلیک کنید 

ترس از صحبت در جمع و آزمون ترس

 

اجازه ندهید آب بدنتان کم باشد!

اگر دوست نداشتید که کل این مقاله را بخوانید، پیشنهاد می‌کنم فقط همین یک قسمت را مطالعه کنید، چون اصلی‌ترین تغذیه در صداسازی و فن بیان مورد بحث قرار می‌گیرد.

تارهای صوتی شما برای این که صدای خوبی تولید کنند و به اصطلاح خوب روغن کاری شوند، باید دائماً مرطوب باشند و چه چیزی بهتر از آب؟!

خوش صدا شدن نیاز به خوراکی خوب دارد و بهترین خوراکی برای خوش صدا شدن آب است. شاید تعجب کنید اما آب حکم روغن برای تارهای صوتی ما را دارد. یعنی همانطور که یک ماشین برای کارکرد منظم خود نیاز به روغن کاری دائمی دارد، تارهای صوتی هم نیاز به آب دارند تا درست کار کنند.

 

 

تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان

 

به عنوان کسی که خوب صحبت کردن و صدا برایش مهم است روزانه بیشتر از 10 لیوان آب بنوشید زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا نسوج صوتی شما هیچگاه دچار کم آبی نشوند. (8 لیوان حداقل مقدار است و شرایط ایده‌آل حتی بیشتر از 10 لیوان است )

البته دقت کنید که این آب را به صورت جرعه جرعه (و نه ناگهانی و یک مرتبه)‌ بنوشید که جذب شود، آبی که به صورت یک مرتبه نوشیده شود خیلی راحت‌تر دفع می‌شود و جذب کمی خواهد شد.

مواد معدنی آب دار بسیار مهم هستند که ما می توانیم آب مورد نیاز بدن را از راه های مختلفی به دست آوریم. اما نکته حائز اهمیت این است که سعی کنیم به اندازه کافی آب بنوشیم تا بتوانیم از بروز مشکلاتی دیگر در حین سخنرانی پیشگیری کنیم.

پیشنهاد می کنم که حتی اگر زیاد اهل نوشیدن آب نیستند، حداقل روز قبل از سخنرانی از مواد غذایی که آب مورد نیاز بدن شما را تأمین می کند استفاده کنید. (و قبل از سخنرانی حتماً به سرویس بهداشتی مراجعه کنید)


تمریناتی جذاب برای داشتن صدای قدرتمند را در مقاله زیر بخوانید:

تمرینات صداسازی | 9 تکنیک، نکات طلایی همراه با ویدیو و صوت


چرا دهانتان خشک می‌شود؟

همانطور که در مقاله واکنش مغز ما به ترس از سخنرانی نیز اشاره کردیم، موقع ترس سیستم هضم و گوارش ما به کلی از کار می‌افتد و به همین دلیل است که بزاق ترشح نمی‌شود! موضوع مهم این است که به عنوان اولین گام بهتر است بدانید که نوشیدن آب در لحظه سخنرانی کار خاصی برای شما انجام نمی‌دهد.

و حداکثر دهان شما را برای چند لحظه دیگر مرطوب نگه می‌دارد و آن آبی که از شب قبل از برنامه تا یک ساعت قبل از سخنرانی یا صحبت نوشیده‌اید بر روی صدای شما اثرگذار است.

مراقب غذاهای سنگین باشید

خوردن غذاهای سنگین (مثلاً استیک)‌ می‌تواند اشتباه بزرگی قبل از سخنرانی باشد زیرا هم انرژی زیادی از شما می‌گیرد و هم باعث می‌شود که سنگین شوید بنابراین توصیه می‌شود که زمانی برای هضم آن در نظر داشته باشید. همچنین توصیه من این است که از خوردن غذاهای فراوری شده تا حد امکان پرهیز کنید!

مشغله های کاری آن قدر زیاد شده است که استفاده از غذاهای کنسروی، فریز شده، منجمد شده و فرآوری شده صنعتی امروزه امری عادی است. اما زندگی کسی که به صداسازی و فن بیان بستگی دارد با اغلب مردم باید فرق داشته باشد.

میوه و سبزیجات تازه و هر چیزی که مستقیما از دل زمین تغذیه و رشد کرده باشد گزینه مناسبی برای صداسازی هستند. برگ سبز به طور کلی بهترین منبع غذایی برای خوانندگان، مجریان، گویندگان رادیویی و سخنرانان می باشد. از جمله محصولات برگ سبز می توان به گریت گراس یا سبزیجات مصنوعی، کاترپیلار، کلم، قارچ، اسفناج (خالص پخته نشده)، سبزی خوشمزه آرگیولا، سبزیجات مخلوط، کلم بروکلی، اسکارول و…اشاره کرد.

غداهایی که آب بدن را کم می‌کند

خوردن غذای تند و ادویه دار سبب کاهش آب بدن و خشک شدن دهان سخنران می شود، پس حداقل قبل از سخنرانی از خوردن آن پرهیز کنید!

برنامه غذایی خود را تغییر ندهید!

نکته بسیار مهم در سخنرانی و صحبت‌های مهم این است که به بهانه صدا سازی ، فن بیان و … برنامه غذایی خود را به صورت ناگهانی و یک روزه تغییر ندهید.

بازهم تکرار می‌کنم که هرگز رژیم غذایی تان را در روز سخنرانی تغییر ندهید!

حتی اگر فکر می کنید خوردن چیزی علاوه بر رژیم غذایی تان به کیفیت صدای شما کمک می کند زیر یک تغییر کوچک ممکن است زحمات بسیاری را برای شما در پی داشته باشد.

مثل این که شما با غذایی سازگاری ندارید و یا این که نسبت به غذایی خاص حساسیت دارید.

چند نکته کوچک در مورد تغذیه مناسب صدا و فن بیان

 

همیشه قبل از سخنرانی و قبل از خواب از خوردن مواد لبنی پرهیز کنید! زیرا باعث گرفتگی گلو می شود.

از خوردن نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه پرهیز کنید تا در حین سخنرانی حادثه بادگلو برایشان اتفاق نیافتد.

برای داشتن صدای خوب، چه چیزهایی نخوریم؟

فراموش نکنید که یک سخنران دقیقا مثل یک دونده است که باید انرژی خود را برای تمام دقایق سخنرانی خود ذخیره سازی کند. وجه تشابه دیگر دونده و گوینده میزان غذای مصرفی و زمان تناول آن ها می باشد. یک دونده مجاز نیست درست قبل از مسابقه از مواد غذایی استفاده کند. سخنران هم برای این که حرکات دیافراگم در دم و بازدم عمیق به خوبی صورت بگیرد و احساس سنگینی مانع از حرکات او مقابل دیگران شود باید غذا را حداقل دو ساعت قبل از شروع سخنرانی مصرف کند.

برای باز شدن صدا چه چیزی بخوریم؟

بهتر است از خوردن غذاهای زیر پرهیز یا لااقل در خورد آن‌ها تعادل را رعایت کنید:

 غذاهایی که ترشح موکوس موجود در مجاری گوارشی را تحریک می کنند از جمله مواد غذایی ممنوعه هستند. تمام محصولات لبنی از جمله بستنی و شیر چنین حالتی را حین بلع و هضم ایجاد می کنند. ترشحات موکوسی در مسیر خروج صدا از حلق به سمت دهان قرار دارد.

 غذاهایی که حلق و گلو را خشک می کنند هم از جمله مواد ممنوعه هستند. همان طور که گفته شد افزایش آب بدن در صداسازی و فن بیان نقش به سزایی دارد. از این رو مصرف مرکبات، الکل، چای و…پیش از سخنرانی و شروع گفتگو توصیه نمی شود.

 غذاهایی که محرک گلو و حلق هستند. غذاهای تند و تیز یا حتی قهوه که حاوی کافئین است گلو را تحریک می کنند و بنابراین نباید مصرف شوند.

 آبی که مصرف می شود قطعا باید هم دما با محیط باشد. آب خنک هم گاهی دردسر ساز است. مطمئن شوید که در نوشیدنی ها از یخ استفاده نشده باشد. نوشیدنی های گازدار پیش از شروع گویندگی، اجرا و مثلا شروع کلاس درس یا کنفرانس توصیه نمی شود. گاز موجود در این نوشیدنی ها نفخ آور است.

 خوردن تا مرز سیر شدن پیش از رخدادهای مهمی مثل سخنرانی اصلا ضروری نیست. همین که بتوانید با مقدار کافی غذا انرژی مورد نیاز خود را تامین کنید کافی است.

مواد غذایی اسیدی نخورید!

خوش صدا هیچ وقت ترشی جات مصرف نمی کند چون مواد اسیدی باعث نابودی تارهای صوتی ما می شوند، البته ترشیجات تأثیر نامطلوبی هم روی تراکم استخوانی ما دارند که موضوع بحث ما نیست، نوشابه های گازدار هم جزء مواد اسیدی مضر برای تارهای صوتی هستند، خوراکی هایی مثل زیتون پروده، لواشک، آبلیمو و امثال آنها باید با مدیریت مصرف شوند..

سیگار برای تارهای صوتی خوب است یا بد؟

شاید ما صداپیشگان ، سخنرانان یا بازیگرانی را دیده باشیم که خیلی سیگار می کشند و بعضی از مخاطبین آنها صدای دو گه و زخمت این افراد را دلیل محبوبیتشان می دانند. بعضی ها فکر می کنند سیگار و قلیان و دیگر مواد دخانی برای تارهای صوتی خوب است. یعنی بر اثر یک باور اشتباه این طور عنوان می کنند که دود باعث دورگه شدن صدا می شود. ممکن است دود باعث ضخیم شدن تارهای صوتی شود، اما آسیبهای وارده به دستگاه تولید صوت بسیار زیاد است.

دود و گردو غبار موجود در هوا هم تأثیر منفی زیادی روی تارهای صوتی می گذارند، تارهای صوتی هم عضو بسیار حساسی هستند و هم بسیار آسیب پذیر، یعنی نیاز به مراقبت دائم دارند و کسانی که فقط از تارهای صوتی خود کار بدون مراقبت می کشند، در آینده دچار آسیب و بیماری های مربوط به حنجره و تارهای صوتی خواهند شد،

ریه های دودی نمی توانند برد صدایی خوبی برای ما فراهم کنند. همچنین محیطهای دارای گرد و غبار و آلودگی های هوایی هم برای تارهای صوتی زیان آور هستند، اگر محیط کار یا زندگی شما دچار آلودگی هوا است، حتماً برای محافظت از تارهای صوتی خود راهی پیدا کنید، همچنین یادمان باشد که دود، آلودگی هوا و گرد و غبار باعث خشکی و از دست دادن آب تارهای صوتی می شود.

برای باز شدن صدا چه چیزی بخوریم؟

خیلی موقع‌ها بر اثر سرما خوردگی، فریاد زدن، استفاده از فلفل، هوای آلود و… ممکن است صدای ما بگیرید، چاره اصلی کار مراقبت است اما در مواقعی که نزدیک اجرا صدایمان دچار مشکل شده باید فکری کنیم، داروهای سنتی مثل لعاب دانه سیب یا به دانه خوب هستند، همینطور بعضی از پزشکان داروهای خاصی را تجویز می کنند، اما یک داروی عمومی هم وجود دارد که داروخانه ها آن را در اختیار شما قرار می دهند، که البته فقط باید از داروخانه آن را تهیه کنید و خودتان دست به ساخت آن نزنید و یا در مصرف آن افراط نکنید.

این یک داروی گیاهی مناسب است که ما در اینجا معرفی می کنیم: در مواقع سرماخوردگی و گرفتگی گلو، داروی گیاهی مناسبی وجود دارد که به باز شدن صدا کمک می کند. این داروی گیاهی روتارین (RUTARIN) نام دارد و بصورت پودر عرضه شده و باید در آب ولرم حل شود.

این داروی گیاه و بی ضرر می‌تواند به عنوان داروی رفع گرفتگی صدا استفاده شود. خوردن آن اثری مشابه محلول دانه به دارد و به باز شدن تارهای صوتی کمک می کند، این دارو برای رفع التهاب و گرفتگی تارهای صوتی است و تأثیری روی جنس صدا نخواهد داشت.

و چند مقاله دیگر در رابطه با داشتن صدای قدرتمند و جذاب:

◾️ از بین بردن صدای زنانه برای آقایان

◾️ چگونه پرانرژی صحبت کنیم؟ +تمرینات صوتی و ویدئویی

◾️ چطور تن صدای جذاب داشته باشیم؟

◾️ چطور لحن مناسبی داشته باشیم؟


هرآنچه در مورد صداسازی خفن باید بدونید اینجاست!

محصولی فوق‌العاده در زمینه صداسازی به شما معرفی می‌کنیم. با این دوره، صدایی جذاب و قدرتمند داشته باشید. کلیک کنید:

وحدت خیرخواهان

وحدت خیرخواهان

امتیاز (4/5)
4/5
به اشتراک بگذاریم
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه دربارهٔ «تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان»

  1. پشتیبانی بیشتر از یک بیشتر ازیک.

    سلام همراه عزیز
    خوشحالیم که مقاله براتون مفید و کاربردی بوده
    موفق باشید.
    بیشتر ازیک نفر…

اسکرول به بالا